Jedním z dalších důvodů, proč jsou tyto aukce tak oblíbené, je cena. Často se totiž stává, že vydražené zboží získáte za cenu, která zdaleka neodpovídá ceně v obchodech. Možná právě proto se internetové aukce stávají jedním z nejoblíbenějších míst pro nákup. Velkou roli při těchto nákupech hraje i štěstí a možná právě to je další důvod a lákadlo pro vyhledávače aukcí.
V poslední době se však na Sdružení obrany spotřebitelů, o.s. spotřebitelé obracejí s dotazy týkající se právě internetových aukcí. Proto jsme se rozhodli, že Vás seznámíme se všemi problémy, které by Vás mohli potkat. A pro příště již budete znát svá práva a nenecháte se napálit. Nejčastější otázky:
V případě, že se mi zboží nebude líbit, mohu odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodů? Jsou zde stejná pravidla jako při nákupu přes internet (§53 odst 7 obč. zákona)?
Ano i ne. Rozhodující je, zda prodávající je fyzická osoba – spotřebitel, či podnikatel. Právo na odstoupení od smlouvy bez udání důvodů máte pouze v případě, že se jedná o podnikatele. U spotřebitele nepodnikatele tuto možnost nemáte.
Zboží zakoupené v aukci je ještě v dvouleté záruční době. Jedná se o nové zboží, které původní majitel nechtěl. Platí automaticky záruka i pro mě?
Záruční lhůty automaticky při dalším prodeji v rámci dvouleté záruční doby nepřecházejí. Přechod těchto práv je nutné smluvně upravit, nejlépe sepsáním plné moci. V mnoha případech sice platební doklad dostatečně neidentifikuje kupujícího a prodávající nic nepozná, přesto je lepší být připraven na možné problémy a mít plnou moc. Jen tento převod práv Vás opravňuje uplatňovat reklamaci u původního prodávajícího. Některé platební doklady (faktury) dokonce obsahují kontaktní údaje kupujícího, v tomto případě je plná moc naprostou nezbytností.
Odpovídá prodávající za vady, které se mohou projevit?
Prodávající odpovídá za vady, které jsou v době převzetí a se kterými jste nebyli seznámeni, § 597 obč. zákona. V případě jejich výskytu máte právo požadovat přiměřenou slevu a v případě vady, která by činila věc neupotřebitelnou, máte právo od smlouvy odstoupit. Stejná práva máte v případech, že jste byli ujištěny, že věc má určité vlastnosti,či, že je věc bez vad a tato tvrzení by se později ukázala jako nepravdivá. Navíc § 616 obč. zákona vytváří vyvratitelnou právní domněnku, že vady, které se vyskytnou do šesti měsíců od koupi zboží se považují za vady existující již v době převzetí. Důkazní břemeno, že tomu tak nebylo, je na straně prodávajícího. Svá práva můžete uplatňovat po celou dobu 6 měsíců.Co mám dělat v případě, že zboží neobdržím?
Kontaktujte prodávajícího, kontaktní údaje byste měli mít k dispozici, nejlépe doporučeně s dodejkou. Vyzvěte ho, aby zboží do Vámi určené doby odeslal, případně, aby vrátil zaplacené peníze. Pokud by ani toto nepomohlo, budete se muset obrátit na soud. Místně příslušný soud (dle bydliště/sídla podnikání prodávajícího) by v tomto případě rozhodl ve zkráceném soudním řízením a vydal by platební rozkaz na stanovenou částku. Soudní náklady by hradil prodávající.
Jaká mám práva v případě, že zboží neodpovídá popisu předmětu při aukci?
V tomto případě můžete využít ustanovení § 616 obč.zákona, který říká, že věc má mít vlastnosti smlouvou požadované. Pokud tomu tak není, můžete požadovat přiměřenou slevu, nebo od smlouvy odstoupit.
A jedna rada na závěr. Při nakupování na internetových aukcích buďte co nejvíce obezřetní. Vždy si vše důkladně prostudujte, včetně referencích od ostatních kupujících. Některé aukční portály sice slibují určitou finanční náhradu v případech, že zboží neobdržíte, či neodpovídá-li zveřejněnému popisu u aukce. Často však pro získání této finanční náhrady je nutné splnit mnoho přísných, až skoro nesplnitelných podmínek. Proto nikdy na něco takového nespoléhejte, spíše spoléhejte na znalosti svých práv a vlastní zkušenosti.
Zdroj: SOS
ZUZI
ChytráŽena.cz