Podtitul: Co rodiče potřebují vědět a co mají dělat
Autoři: Linda Bress Silbert, Alvin J. Silbert
Nakladatelství: EDIKA
Počet stran: 136
Formá: 145x 205 mm
Brožovaná lepená vazba
Datum vydání: 30. 4. 2013
Cena 161 Kč
Rodiče a vychovatelé mohou považovat program Lindy a Alvina Silbertových za opravdový vzdělávací průlom. Tento program zaměřený na šest klíčových oblastí - sebehodnocení, důvěra, odpovědnost, volby, potřeby a cíle – pomůže dosáhnout studijního úspěchu jak studentům s potížemi, tak jedničkářům.
Na stránkách této krátké a čtivé knihy autoři odhalují všechny možné příčiny neúspěchu. Prezentují je ve formě kazuistik – případových studií, aby bylo pro čtenáře jednodušší rozpoznat situaci a její projevy a zjistit, jestli se dají aplikovat na jejich rodinu. Každá kapitola zkoumá vzdělávací problémy z hlediska příčiny a následku.
Důvody neúspěchu jsou příčiny a špatné známky (a z toho pramenící rodinná nepohoda) jsou důsledky. Dostávají-li děti špatné známky může to vypadat, že jsou líné nebo se dostatečně nesnaží. Nicméně špatné známky jsou symptomy jiných problémů. Tato kniha je pomůže rodičům odhalit a vyřešit.
Tato snadno srozumitelná kniha
Proč chytré děti dostávají špatné známky vám pomůže:
• zjistit opravdové příčiny špatných známek,
• zlepšit komunikaci s vašimi dětmi,
• řešit problémy pozitivním a konstruktivním způsobem,
• zvýšit sebedůvěru a sebehodnocení vašich dětí ,
• naučit děti těšit se do školy.
Ukázka z knihy Proč chytré děti dostávají špatné známky:
Výchova sociálně a emočně způsobilých dětí
Máma pro Janu chtěla jenom to, aby byla šťastná. Jana, 12let
Manželé Millerovi přišli s dcerou Janou za účelem přezkoumání jejích studijních dovedností. Během úvodní konzultace jsem cítila, že se dívám na tři nešťastné lidi. Máma mluvila jen o stozích nedokončených domácích úkolů a projektů nebo o křiku a bouchání dveřmi Janina pokoje. Táta přispěchal s popisem bojů mezi mámou a Janou. Jana prozradila, že ze všeho nejvíc nenávidí výčitky, dlouhé přednášky o škole a domácí vězení za špatné známky z testů. Příval otázek od Millerových mi pomohl pochopit situaci. „Bývala tak dobrá. Co to se s ní teď děje? Má poruchu pozornosti? Má studijní problémy, které jsme přehlédli? Nebo je jen líná? Máme odstranit počítač z domu, aby nemohla komunikovat s kamarády?“
Oba poznamenali, že s takovou situací se sami v dětství nesetkali. „Když jsem já byla v sedmé třídě, přišla jsem domů a hrála si. Jana musí celé hodiny dělat úkoly,“ konstatovala matka. „Nepamatuji takové scény, jaké jsou teď u nás doma.“ Podobné domácí scénky, jaké se odehrávají u Millerových, vídáme všude tam, kde jsou děti školou povinné. Nainstalujte kameru do sousedova domu a je velká šance, že uvidíte to samé divadlo, i když v jiných kulisách.
Proč chytré děti dostávají špatné známky
Proč? Odpověď je snadná. Děti musí být připraveny na informační požadavky globální ekonomiky, takže pro ně neustále zvedáme vzdělávací laťku. Nejen, že očekáváme, že naše děti budou mít dobré studijní výsledky. Očekáváme také, že se budou podílet na mimoškolních činnostech, komunitních aktivitách, hlídat mladší sourozence, dělat domácí práce a spousty školních úkolů. Seznam je nekonečný, ale den má pořád stejný počet hodin. A to na vystresování jakékoliv dítěte stačí! A stresované děti mají občas
špatné známky. Jak vzdělávat děti, aniž bychom ublížili jim nebo rodinné pohodě
Všichni rodiče sní o tom, že poskytnou dětem to nejlepší vzdělání pro úspěšný a šťastný život. Jenže během dlouhého školního procesu se tento cíl ztratí z dohledu, jakmile rodiny začnou být přetížené a znejistěné školou.
Naším životním posláním je pomáhat takovým rodinám. Dětství a dospívání bývá zaměřeno na školní úspěch, nikoliv na hry, štěstí nebo rodinnou pohodu. To v zásadě není špatné. Naše děti přece musí být připraveny na vstup do pracovního procesu s dostatkem dovedností, které jim umožní získat dobrou práci. Špatné ale je, pokud je během tohoto procesu negativně narušeno jejich dětství, dospívání a potažmo celá rodinná pohoda. Bohužel přesně tohle se děje velmi často. Jako kdybyste neměli už tak dostat ek starostí, musíte ještě ochraňovat své dítě před vzdělávacími nesmysly, které často pochází z dobře míněných, avšak ne tak dobře aplikovaných vzdělávacích standardů. Od teď vás tedy ofi ciálně pověřujeme úkolem být ostražití a bránit tomu, aby nové vzdělávací požadavky vrážely klín mezi vás a vaše děti.
Jak už jistě velmi dobře víte, je to náročný úkol. Rodiče jsou často tak pohlceni každodenní rutinou domácích úkolů svých dětí, že nejsou schopni objektivního pohledu. Školní problémy se vyvíjí po mnoho let a intenzita každodenní školní zkušenosti zastiňuje vše ostatní, takže ztratit celkový Výchova sociálně a emočně způsobilých dětí obraz je lehké. Naše rada všem rodičům, kteří se v této situaci nacházejí, tedy zní – nahlížejte na školu širší perspektivou.
Více informací nejen o této knize Proč chytré děti dostávají špatné známky se dozvíte také na stránkách nakladatelství Albatros Media.
Vendula Vrablová
ChytráŽena.cz
ChytráŽena.cz