"Reklama neprodává zboží ani myšlenky, ale šlágrový, hypnotický model štěstí. Zahálčivá, poživačná atmosféra je vždy jen touhou žít v idealizovaném světě bohatých. Široká veřejnost musí být zvábena způsobem existence, v němž je nutno co nejčastěji obnovit šatník, měnit nábytek, televizní přijímač, auto, kuchyňské roboty, dětské hračky, všechny běžné předměty. I když to není třeba." (O. Toscani: Reklama je navoněná zdechlina)
Dalším druhem reklamy, kterým se budeme v našem seriálu zabývat, je reklama, která je zaměřená na ženu pečující: o domácnost, o děti, o manžela. Takovéto ženy primárně nepečují o sebe (o svůj vzhled – jen si všimněte, že v těchto reklamách ženy – na rozdíl od reklam na zkrášlující prostředky – mají často vlasy v copu, nejsou vyzývavě oblečené, nejsou příliš nalíčené – a nemají tak dokonalou postavu – prostě podobají se více "běžným ženám"), ale o blaho svých dětí a manžela, o krásnou, čistou domácnost bez bakterií, bez prachu a bez zápachu, o čisté nádobí, při jehož mytí spotřebují minimum vody...
Zaměříme-li se nejprve na reklamy na čisticí prostředky, pak jejich zajímavým znakem je, že ženy v nich jsou většinou usměvavé a z uklízení mají radost. Změna nastává jen v případě, že porovnávají dřívější situaci, kdy bylo vše namáhavé a zdlouhavé, se situací dnes, kdy je vše díky zázračnému prostředku hračkou. Tyto reklamy často zdůrazňují fakt, že s nabízeným výrobkem bude vše jednodušší a snazší. Prostředek jim navíc ušetří čas a často i peníze. Dalším častým prvkem těchto reklam je mužský hlas, který ženě poradí, jak může vše dělat efektivněji, levněji, radostněji a zdravěji. V reklamách se často mužský a ženský hlas střídají – mužský vysvětluje, proč je daný výrobek dobrý, a ženský sděluje své osobní zkušenosti s daným produktem. Reklamy často využívají i anket, tzn. uvádějí zkušenosti jednotlivých uživatelek daného produktu.
Co se týká reklam na prací prostředky, všimněte si, že v nich často vystupují malé děti – ty mají napomáhat tomu, aby zdůraznily jemnost a hebkost prádla.
V některých reklamách jsou kladeny otázky, na které si mohou odpovědět i ženy doma před televizní obrazovkou. Často se jedná o otázky, na které divačky odpoví kladně. Tím by si měly vytvořit kladný vztah k vysílané reklamě, případně by je aspoň měla reklama natolik zaujmout, že ji budou sledovat až do konce.
Existují i reklamy, které se zaměřují na ženy – matky. Ty by se měly snažit dát svým dětem to nejlepší, zvlášť, když děti přijdou domů unavené ze školy, z kroužků či tréninků. A protože dobrá matka přece kupuje výrobek XY, musíte ho kupovat i vy!
Takže pokud chcete mít domácnost dokonale čistou, WC bez bakterií, chcete nádobí umývat co nejlevněji, svým dětem chcete dopřát to nejlepší... pak tedy "určitě" musíte uposlechnout rady linoucí se na vás z obrazovky a vyrazit na nákup...
Habaďúra - čtenářka
ChytráŽena.cz