"Reklama tím, jak nám chce mermomocí prodávat
štěstí, vytváří nakonec zástupy frustrovaných. Vyvolává choutky, jež budou
zklamány, a tak se míjí svým cílem a formuje deprimované delikventy... Reklama
neprodává štěstí, vyvolává deprimaci a
úzkost. Hněv a frustraci."
(O. Toscani: Reklama je navoněná zdechlina)
Reklama a muži. V minulých dílech seriálu jsme si uvedli typické znaky reklam, které jsou určeny ženám. Dnes bychom se blíže podívali na reklamy zaměřené především na mužskou část populace. Nejčastějšími produkty, které se snaží reklama mužům prodat, jsou: alkohol, automobily, holicí strojky, finanční produkty, potřeby pro kutily, kosmetika, oblečení, hodinky. Při čtení následujícího textu si tedy snažte vybavit nějakou tu reklamu, kterou jste na dané výrobky kolem sebe zahlédla. Stejně jako jsme si v reklamách u žen zmínili typické zobrazení něžného pohlaví v reklamách, i tentokráte se zaměříme na to, jak bývá v reklamách pro muže zobrazen muž.
Tak tedy: prvním typem je muž - playboy. Tento "týpek" nejčastěji propaguje holicí strojky, vůně, spodní prádlo či hodinky. Velice často je zachycen ve společnosti krásných žen – ano, právě daný výrobek opět způsobí, že muž k sobě jako magnet přitáhne nádherné děvy. Navíc v těchto reklamách často vystupují různí sportovci, kteří na diváky (a přiznejme si především divačky) působí svým vypracovaným tělem a také svým úspěchem. Tyto reklamy se tedy často snaží působit i na ženy a mají za úkol je přesvědčit, že právě tento produkt mají koupit svému partnerovi (když už doma nemají špičkového fotbalistu, ať alespoň jako on voní...).
Dalším typem je muž – tatínek. Toto zobrazení není v reklamách pro muže až tak časté, spíše se objevuje v reklamách pro ženy - často je zachycená celá rodina, kdy maminka připravuje nějaké jídlo či dává dítěti svačinku a tatínek jen přizvukuje či sedí na pohovce a ptá se dítěte, jak se mělo.
Nejčastějším zobrazením muže v reklamách pro "chlapy" je však jako muž – kamarád. Jen si zkuste vzpomenout na nějakou reklamu na alkohol: – muž popíjí se svými kamarády v hospodě pivo; muž zažívá se svými kamarády dobrodružsví, po němž následuje sladká (či hořká?) odměna ve formě zlatavého moku; muž je zdrcen, ale díky odreagování se u baru nad propagovaným destilátem na své starosti zapomíná; muž společně se svými kamarády sportující... Další zajímavostí těchto reklam je, že se v nich téměř neobjevují ženy – byl by to rušivý prvek, vetřelec v ideálním světě mužů. Jen tak pro zajímavost: z psychologického hlediska má totiž alkohol podobný účinek jako lidská společnost: tzv. zahřeje nás (ano, rozdíl je v tom, že alkohol nás zahřeje "na těle", zatímco příjemná společnosti "na duši). Ale přesto: alkohol jako by zastupuje dalšího kamaráda či blízkého člověka – jen si zkuste přečíst nějakou literaturu o ženách alkoholičkách – většinou mají své lahve tajně schované doma (protože na rozdíl od mužů není moc vítané, když žena často navštěvuje hospody a popíjí) a tyto lahve mají často pojmenované – jsou to pro ně takové kamarádky.
Takže závěrem: zkuste se zamyslet nad tím, co vám opravdu chtějí reklamy na alkohol říct. Nejspíš to, že jen díky nabízenému alkoholu budeme mít kolem sebe fajn kamarády, zbavíme se problémů. Ale, upřímně, ono to jde i bez promile v krvi, musíme si to jen uvědomit...
Habaďúra - čtenářka
ChytráŽena.cz