„Hurá! Pojďte do nejlepšího ze všech světů, do pozemského ráje, království štěstí, zaručeného úspěchu a věčného mládí. V této kouzelné zemi se stále modrou oblohou neposkvrní žádný kyselý déšť zářivou zeleň listí, na růžové dívčí pleti se nezjeví ani pupínek, třpytivé karoserie aut nedoznají škrábanců (…) Městskými zácpami se proplétají jako úhoři, nikdy nejedou ponurými předměstími, vyhnou se osmahlým umývačům oken na křižovatkách a tiše dojedou do velkých bytů s drahými zařízeními anebo do venkovských vil.“(O. Toscani: Reklama je navoněná zdechlina)
Reklama.
Někdy do naších domovů vstupuje elegantně, jindy se kolem nás snaží projít
téměř nenápadně a někdy na nás vysloveně útočí. Ale o co jí vlastně jde? Je jejím
smyslem opravdu jen prodat výrobek? Ne tak docela. Reklama kromě výrobků
"prodává" i životní styl, který s daným zbožím souvisí. Často se v
nás snaží vyvolat pocit, že šťastni budeme jedině tehdy, když si koupíme
propagované zboží. Jen si vzpomeňte na různé reklamy, které nabízejí kosmetiku
či přípravky na hubnutí – s daným přípravkem budete (alespoň podle reklamy)
vypadat tak mladě, jako dvacetiletá dívčina na obrazovce, připadně budete tak
neskutečně štíhlá jako zobrazovaná modelka.
A co teprve chudáci děti! Jedině s touto hračkou, jedině s těmito nálepkami, které získají s koupí výrobku budou "in" a ostatní kamarádi si s nimi budou hrát. A aby muži nezískali pocit, že reklamy, které jsou určené především jim, jsou jiné, vzpomeňte na některou z reklam na pivo: k tomu správnému popíjení přece patří parta kamarádů, která se nad půllitrem zlatavého moku výborně baví. Reklamě tedy nejde jen o to, prodat výrobek, ale prodat s ním i pocit, že díky koupi získáte to, po čem tak dlouho toužíte – ať už je to dokonalá postava či kamarádi.
Správná reklama, tzn. reklama, která způsobí to, že půjdete a nabízený výrobek si koupíte, by měla spňovat tyto kroky: nejdříve by měla přitáhnout vaší pozornost – zvukový efekt v televizní reklamě, poutavá hudba, výrazný titulek či obrázek v reklamě tištěné, jsou její nejčastější zbraně. Poté by ve vás měla vzbudit zájem, měli byste o reklamě (a především o zboží nabízeném v ní) začít přemýšlet. Dalším krokem, který by měla úspěšná reklama vykonat, je vyvolání touhy. Po zhlédnutí reklamy byste měli získat pocit, že právě tento výrobek chcete. No a posledním krokem je přitáhnutí k produktu, nákupní akt – dalo by se říct, nejdůležitější krok reklamy. Prodejci v poslední době přišli na to, že aby byl ten poslední krok vykonán, je vhodné, aby vám koupi připomněli i v samotném obchodě – doma u televize si můžete říkat: "Jo, to bych chtěla," ale když pak přijdete do obchodu, tak na to lehce zapomenete. Právě proto jsou na prodejně různé poutače, ochutnávky a spotřebitelské akce. Mělo by to být takové připomenutí. Navíc: když reklamu vidíte v televizi, většinou přemýšlíte o jiných věcech než o koupi, ale když jste v obchodě, je váš hlavní záměr nakupovat, a právě proto tady na vás reklama číhá! Takže až zase půjdete na nákupy, všímejte si, jak šikovně na vás ze všech stran mrká...
ChytráŽena.cz