Jak má postupovat člověk, který ztratí doklady, peníze a třeba i jízdenku na vlak a potřebuje se dostat vlakem domů, je nějaké řešení? Může si člověk v pokladně ČD vyzvednout bezplatně jízdenku, kterou by v místě svého bydliště zpětně zaplatil?
České dráhy jsou obchodní akciovou společností a postup je u nás stejný jako u všech ostatních dopravních společností, ať jde o železnici, autobusy, tramvaje nebo leteckou přepravu. Cestující je přepraven na základě platné jízdenky, kterou zakoupí před nástupem cesty, resp. po nastoupení do vlaku.
My bohužel nedokážeme a nejsme ani oprávněni ověřit, proč při sobě cestující peníze nemá. Vydat jízdenku bez zaplacení nelze a bez dokladu o uzavření přepravní smlouvy nemůže být cestující přepraven. To má pochopitelně právní aspekt.
U dálkových spojů je třeba možné, aby jízdenku koupil přes internet někdo z přátel nebo příbuzných. Cestující si ji pak může vyzvednout na pokladně. K tomu ale potřebuje doklad totožnosti.
Občané se mohou v případě nouze, tedy i při náhlé nouzi, jako je okradení, obrátit na nejbližší poradnu organizace Charita Česká republika a požádat o poskytnutí prostředků na přepravu vlakem ČD. Nedostanou přitom peníze, ale tzv. úvěrovou přepravenku, po jejímž předložení získá cestující bezplatně jízdenku na vlak ČD. Tuto jízdenku samozřejmě není možné vrátit a požadovat vyplacení peněz.
Jak je zajištěna bezpečnost cestujících na nádražích a ve vlacích, aby nebyli okradeni?
Je to velmi podobné jako na kterémkoliv veřejně přístupném místě, neboť vlaky a nádraží jsou veřejně přístupná místa. Úzce spolupracujeme s městskou policií a s Policií ČR. Policisté přitom provádějí kontroly i ve vlacích, zejména ve večerních a nočních spojích. V některých stanicích máme nainstalovaný kamerový systém nebo si najímáme hlídací služby.
Vždy ale platí, že si na své věci musí dávat pozor především cestující. Doporučujeme proto lidem, aby ve vlacích nespali, neukazovali ostatním obsah svých zavazadel, nenechávali cenné věci na sedadle, když jdou na toaletu nebo do jídelního vozu, všímali si podezřelých osob a podobně.
Pokud už ke krádeži dojde, je nejlepší okamžitě informovat vlakovou četu, která se telefonicky spojí s policií a šance na dopadení zloděje je tím větší. Další postup je stejný jako u jiných podobných činů. Je třeba podat oznámení na policii, která věc vyšetří.
Jak má postupovat cestující, který vystoupí z vlaku a zjistí že ve vlaku zapomněl tašku s doklady, mobil, laptop a podobně? Lze tyto věci nějak zachránit?
Pokud zapomenutou věc najde průvodčí, nebo mu ji někdo z cestujících předá, odevzdá ji v nejbližší vhodné stanici proti potvrzení. Ve stanici nalezená věc zůstane cca 40 dnů a poté se předává na místně příslušný obecní /městský/obvodní úřad podle ustanovení občanského zákoníku. Doba, po kterou věc zůstává ve stanici, je upravena dohodou s místně příslušným obecním úřadem o předávání nalezených věcí a je v každém místě jiná.
Cestující ve výstupní stanici požádá o "pátrání po ztracené věci". Nalezenou věc mu potom vydáme po prokázání osobních údajů a popsání rozhodujících znaků věci, doby, místa ztráty a okolností, za nichž byla věc ztracena.
V případě, že třeba v tašce najdeme nějaké informace vedoucí k odhalení majitele, sami ho vyzveme, aby si ji vyzvednul.
Děkuji za rozhovor
Zdroj: SOS
ZUZI
ChytráŽena.cz