V mnoha domácnostech se čím dál častěji řeší starosti co
s nevhodnými dárky nebo s těmi, které se sešly dvakrát. I to si již
dnes uvědomují někteří obchodníci a
umožňují svým zákazníkům dárky vrátit zpět do obchodu.
Jak už to bývá i na toto téma byl proveden průzkum, osloveno bylo 34 různých obchodů. Vybráni byli prodejci spotřebního zboží, potravin a drogistického zboží. Z jejich odpovědí vyplynulo, že některé nechtěné vánoční dárky vracet lze a to i během celého roku, kdy se takto snaží firmy vyjít spotřebitelům vstříc. Bohužel některé firmy své odpovědi nezaslaly.
Podmínky vrácení dárku
Protože
prodávající jednají nad rámec svých povinností, mohou si pro
vracení či výměnu nepovedených vánočních dárků stanovit vlastní podmínky,
což také vyplynulo z průzkumu. Někdy je to třeba přítomnost originálního
obalu, nebo krabice, nejčastěji to ale bývá lhůta, do kdy jsou obchodníci k
tomuto vstřícnému kroku ochotni. Některé obchody umožňují vrátit věci do 14
dnů bez udání důvodů, jinde je k tomu stanoven měsíc, nebo 3 měsíce. Vždy
se ale spotřebitelé musejí prokázat dokladem o zakoupeném zboží.
Zákazníci by se proto měli při svých nákupech v těchto dnech informovat přímo
v prodejně, zda a za jakých podmínek přijímají dárky zpět.
„Situace je jiná u internetových obchodů, kde ze zákona lze zboží vrátit do 14 dnů od jeho obdržení a to i bez udání důvodů, upozorňuje Jan Mišurec z tiskového oddělení Sdružení pro Ochranu Spotřebitelů.
Při nákupu přes internet v rámci Evropské unie, tuto problematiku upravuje speciální směrnice. V ní je například stanoveno, že spotřebiteli musí být dána minimální lhůta sedmi pracovních dnů, kdy od převzetí věci smí zákazník odstoupit od smlouvy. V České republice je lhůta 14
kalendářních dnů.
I tak se ale mohou vyskytnout problémy, se kterými si spotřebitelé nebudou vědět rady. Poradit se mohou v Evropském spotřebitelském centru, případně mohou kontaktovat některou z osobních poraden SOS.
Závěrem snad jen poradím, aby se zákazníci při nákupu nebáli na vše potřebné zeptat, pokud jim tyto informace přímo nesdělí prodejce. Jen tak se totiž ochráníte před možnými problémy jako je pozdní vrácení či špatný obal od dárku.
Zdroj: SOS
DanielkaZ
ChytráŽena.cz