Kolo jako spoluzavazadlo
Nejjednoduí a mezi cyklisty nejoblíbenějí je přeprava jízdního kola jako spoluzavazadla, říká ředitel Odboru koncepce a obchodu osobní dopravy Jiří Nálevka. Touto formou lze přepravovat kola ve vlacích, které jsou v jízdním řádu označeny symbolem jízdního kola a v omezené míře i v dalích osobních spojích a v rychlících. Jiří Nálevka vysvětluje, jak v takovém případě kolo přepravit: Cestující sám kolo naloí a vyloí do vozu, který je označen piktogramem jízdního kola. Pokud je v jízdním řádu u vlaku uveden stejný symbol, lze v něm přepravit několik kol. V opačném případě je moná přeprava kola v označeném voze nebo u prvních a posledních dveří vlaku. Zároveň ale upozorňuje, e v takovém případě je omezena kapacita jen na dvě jízdní kola v jednom nástupním prostru vozu.
Cena za přepravu kola jako spoluzavazadla je 25 Kč za jeden vlak nebo 50 Kč na celý den. Jiří Nálevka dodává: Cestujícím, kteří vyuijí více spojů a budou třeba i jen přestupovat se vyplatí celodenní doklad. Stejně jako poplatek za přepravu v jednom vlaku ho mohou koupit v pokladně nebo bez přiráky u průvodčího ve vlaku.
Kolo v úschově během přepravy
Druhou moností přepravy jízdního kola je tzv. úschova během přepravy. V tomto případě cestující předá a následně v cílové stanici si vyzvedne jízdní kolo u sluebního vozu u naeho zaměstnance. Zákazník pak sám cestuje v běném voze pro cestující a kolo má pod dozorem vlakový doprovod Českých drah, uvádí ředitel Jiří Nálevka a dodává: Za tuto přepravu v jednom vlaku zaplatí cestující 30 Kč a nebo si můe koupit celodenní doklad za 60 Kč. Pokud zákazník kombinuje při své cestě vlaky se zjednoduenou přepravou a úschovou, pak platí tento doklad pro obě tyto sluby.Rezervace pro kolo
Pokud chcete mít garantované místo na svou plánovanou cestu, pak je moné si rezervovat i místo pro jízdní kolo, říká Jiří Nálevka a upozorňuje, e některé vlaky mají povinnou rezervaci: Předevím z kapacitních důvodů je u větiny vlaků SuperCity, EuroCity nebo InterCity s přepravou jízdních kol povinná rezervace. Toto opatření se dotýká také vech rychlíků na trase Praha Tábor České Budějovice a větiny rychlíků na trase Praha Plzeň Cheb z důvodu pokračující modernizace tratí a omezené kapacity při náhradních dopravách během výluk. Celkem jde o necelou stovku spojů.
Povinná rezervace chrání nae zákazníky před rizikem, e bude kapacita spoje vyčerpána a oni neodcestují podle svého plánu. V zahraničních cyklistických zemích, například v Německu nebo v Rakousku, je rezervace místa pro kolo dokonce povinná u vech dálkových vlaků, dodává Jiří Nálevka.
S kolem v příhraničí
Velmi oblíbené cyklistické regiony jsou na pomezí České republiky a Německa nebo Rakouska. Také v nich lze vyuít vlaky Českých drah, německých a rakouských elezničních partnerů. K příhraničním zvýhodněným jízdenkám SONE+DB, REGIONet+DB, REGIONet Libnet+ nebo REGIONet Labe-Elbe do Německa lze dokoupit celodenní doklad za 90 Kč. Ten platí ve vech vlacích s přepravou jízdních kol, ve kterých platí také uvedené nabídky, dodává Jiří Nálevka, ředitel Odboru koncepce a obchodu osobní dopravy. Pro vybrané tratě v oblasti jiních Čech a Horního Rakouska pak platí speciální jízdenka s názvem Sport karta Vltava Dunaj, v rámci které je moné přepravovat jízdní kolo zdarma.
S kolem do zahraničí
České dráhy jsou téměř jediný dopravce v Česku, který zajiuje snadnou přepravu jízdního kola nejen na větí vzdálenosti v rámci republiky, ale dokonce v mezinárodní dopravě. Denně lze velmi snadno přepravit kolo přímými vlaky do severního Německa, Bavorska, Rakouska, Polska, na Slovensko, do Maďarska, ale také třeba do výcarska nebo Nizozemí, ilustruje monosti vlaků Jiří Nálevka. Nezapomíná ale ani na sezónní spoj Jadran do Chorvatska: V letní sezóně od konce června do začátku září je moné díky spolupráci s naimi partnery v zahraničí zajistit kadý den přepravu jízdního kola a do chorvatského Splitu. Přeprava jízdního kola do zahraničí mimo Slovenska stojí 5 , tedy dnes asi 140 Kč. Tato cena platí pro celou jízdu z nástupní a do cílové stanice bez ohledu na přestupy. Je vak třeba mít zajitěno místo pro jízdní kolo a zde je nutné připomenout, e v mnoha zemích, hlavně v Německu nebo v Rakousku, je moná přeprava jízdního kola v dálkovém vlaku jen s rezervací.
Pro cesty s kolem na Slovensko vak platí jiné podmínky, upozorňuje Jiří Nálevka: Cena za přepravu kola z České republiky na Slovensko je stejná jako u vnitrostátní přepravy, tedy 25 nebo 30 Kč, ale platí jen do výstupní stanice z přímého vlaku z Česka. Pro dalí cestu na Slovensku je nutné zakoupit přísluné přepravní doklady u elezničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Pro přepravu jízdních kol ze Slovenska do Česka pak platí obdobně vnitrostátní pravidla ZSSK.
Speciální cyklovlaky a půjčovny kol
České dráhy vypravují v některých oblastech se zvýeným zájmem o cykloturistiku také speciální cyklovlaky, případně posilují vybrané spoje. Nejznámějí je vlak s názvem Cykloturistika, který jezdí od dubna do konce října kadý víkend z Prahy do Slaného po trati nedaleko známé zříceniny hradu Okoř, zmiňuje Jiří Nálevka. Podobné vlaky se speciálně upravenými vagóny pro cyklisty vak jezdí ve vrcholné cyklistické sezóně i na umavě, na Krunohorskou Moldavu nebo z Liberce do Tanvaldu a dále do Harrachova.České dráhy nabízejí ve vybraných prázdninových regionech také půjčovny kol se zvýhodněnými podmínkami pro jejich přepravu na vybraných tratích.
10 tipů pro pohodlnou a bezstarostnou cestu s kolem
1. Včas si zjistěte, zda vámi plánované spoje přepravují jízdní kola;
2. Pokud je to moné, doporučujeme zajistit si včas rezervaci pro jízdní kolo, předevím ve dnech očekávané zvýené přepravy (svátky, začátek a konec prázdnin);
3. Skupiny cyklistů by si měly vdy zajistit rezervaci míst pro kola, v případě regionální dopravy doporučujme kontaktovat Krajská centra osobní dopravy a projednat moné posílení spoje, takové jednání je ohleduplné k ostatním cykloturistům a cestujícím;
4. Při přestupech doporučujeme volit vlaky s dostatečným přestupním časem, můe s vámi cestovat více cyklistů a doba výstupu a přestupu se můe prodlouit a v takovém případě nelze vyloučit, e přípojný spoj nestihnete;
5. V osobních vozech s přepravou kol jako spoluzavazadlo doporučujeme vyuít háky, pokud jsou instalované, nebo ukládat kola na sebe střídavě řidítky a sedlem, v takovém případě je moné najednou přepravit více zájemců o cestu;
6. U přepravy formou spoluzavazadla dbejte při manipulaci s kolem zvýené pozornosti, aby nedolo k úrazu nebo pokození věcí spolucestujících, za případné kody jste zodpovědní vy;
7. Pro přepravu jízdních kol vyuívejte jen místa k tomu vyhrazená, jsou obvykle označena symbolem jízdního kola, nebo se jedná o první a poslední nástupní prostor (představek) ve vlaku;
8. Pokud při vyuití sluby úschova během přepravy dojde k pokození jízdního kola, je třeba si tuto skutečnost nechat zaměstnancem ČD ve vlaku potvrdit. Toto potvrzení pak slouí pro případné uplatnění reklamace a náhradu vzniklé kody.
9. Řiďte se pokyny zaměstnanců ČD, vlakový doprovod můe rozhodnout podle provozní situace i o jiném umístění kola v soupravě, nebo můe přepravu odmítnout (např. zvýená přeprava cestujících, vyčerpaná kapacita místa pro přepravu kol a zavazadel);
10. Buďte ohleduplní k ostatním spolucestujícím.