Za pár dní má "přijet" Martin na bílém koni. Co to znamená,
víme všichni - tento den má začít sněžit - začíná jím zima. Víme jistě i to, že
k tomuto dni se vztahuje hodování na "martinské huse" a je posvícení. Ale kdo to
opravdu Martin byl, proč se stal svatým a co všechno se ke dni jeho svátku
vztahuje asi nevíme.
Martin
Martin pocházel z Horní Panonie (dnešní Maďarsko). Narodil
se počátkem 4. století. Původně byl vojákem - již těsně po svých 20 letech byl
důstojníkem carského jezdectva. Při jedné cestě do Amiens potkal chudáka, chtěl
jej podarovat, ale neměl čím. Proto rozťal svůj plášť a půlku podaroval
pocestnému. Následující noc se mu zjevil Ježíš zahalený v darované polovině
pláště. To rozhodlo, že se nechal pokřtít a stal se poustevníkem a zabydlel se
ve Francii. Roku 371 byl zvolen biskupem.v Tours. Kolem jeho kostela vyrostla
osada mnichů, později povznesena na opatství Marmoutier.
Již za svého života byl pro svou zbožnost, skromnost a cit
velmi oblíbeným. Zemřel ve věku 81 let. Dostal přízvisko Martin z Tours a byl
uznán za průkopníka mnišského života.
Jako svarořečený se stal ochráncem franckých králů a
franckého národa - přezdívalo se mu apoštol Galie. Dále je patronem vojáků,
především jízdních (dragouni, husaři) a ochráncem koní a tím i podkovářů,
zbrojířů, koželuhů, krejčích, rukavičkářů, kloboučníků a dalších. Podle lidových
pověstí byl ochráncem domácího zvířectva a také paradoxně i hus.
Martinská husa
Podle lidové legendy se Martin nechtěl stát biskupem a před hodnostáři, kteří jej měli na stolici dosadit se ukrýval. Jedním z úkrytů byl i husí chlívek. Jen díky splašenému kejhání hus byl Martin odhalen a na biskupa jmenován. Podle jiných pramenů tento zvyk - předkládat husu při
martisnkém obědě - vznikl kolem 15. století. Z té doby se dochovaly žákovské
zpěvy tento zvyk opěvující.
Husa se při obědě dělila přesně podle stanoveného předpisu a
z obraných kostí se pak věštilo počasí
Martinská koleda
Ve 14. století bylo chození po koledě velmi rozšířené a
patřilo dokonce ke společenským povinnostem. Koledovali městští zaměstnanci, kat
a dokonce i vážení zástupci církve a cechů. Tento zvyk ukončili až husitští
kněží, kteří jej zavrhovali a koledovat pak směli jen žáci s vlastními českými a
latinskými písněmi. Ze 14. století je dochována jedna z nejstarších martinských
koled.
Martinkuje - Martinci
Den svatého Martina byl také tradičním dnem uzavírání smluv
s obecními zaměstnanci a dnem, kdy čeleď odcházela k novému hospodáři a v
neposlední řadě dnem výplat za práci v uplynulém roce.
Po těchto aktech se započaly Martinkuje -
oslavy velmi nevázané a bujaré. Jsou dochovány různé zápisy o hýření chasníků -
Martinků - a snahách toto řádění zastavit z dob Rudolfa II. V
roce 1590 dokonce napadli Martinci rytíře Davida Boryně a vyplenili několik
tvrzí v okolí Prahy.
Bejkova svatba na Moravě
a Svatomartinská sýpka v Čechách
Dva různé názvy pro stejný zvyk - označují typicky
venkovskou oslavu pořádanou při uzavírání smluv mezi obcí a jejími zaměstnanci
(obecní pastýř, ovčák, učitel, ponocný a kovář). Oslavu měli za povinnost
vystrojit právě zaměstnanci obce, kteří tento den také obdrželi svou mzdu za
uplynulý rok práce.
Obecní zaměstnanci měli povoleno o Martinu koledovat, aby
si přilepšili.
Svatomartinské pečivo
Typickým pečivem tohoto dne byly rohlíky, rohy či podkovy s
náplní a také buchty, kterými hospodyně podarovánaly čeleď, která od nich
odcházela - těm se říkalo vandrovnice.
Později, kdy se mezi Svatomartinské obyčeje zařadilo také
posvícení s taneční zábavou a hostinami, přibyly mezi tradiční pečivo i
martinské koláče.
JanaOssend - čtenářka
ChytráŽena.cz
ChytráŽena.cz