Obecné zásady při práci se zrakově postiženými
Poruchy vidění mohou být velmi rozmanité. Pro vychovatele jsou důležité
především ty druhy a stupně poruch, které nějakým způsobem ovlivňují vývoj
postiženého jedince. Obecně můžeme říci, že je stěžejní, aby vyučující o
poruchách vidění u svých žáků věděl! (U některých poruch to nemusí být na první
pohled zřejmé a student je pak často považován za pomalejšího či slaboduchého,
což vede ke snížení jeho sebevědomí, ztrátě motivace a podobně.) Týká se to
především žáků na nižších stupních škol, u středoškoláků již jsou poruchy
vidění v drtivé části případů správně diagnostikovány a pod dohledem lékaře.
U osob s postižením zraku se relativně často vyskytují poruchy držení těla či
koordinace pohybů. Je tedy nutné poskytnout jim tělesnou výchovu v co největší
míře a v co nejširším spektru, přirozeně s ohledem na jejich snížené zrakové
možnosti. U všech druhů zrakových indispozic lze použít prostá rytmická cvičení
bez skoků, cviky na protažení svalů, jógu a podobně. Vyvarovat bychom se měli
rychlých míčových her, plavání, bruslení, u silných vad předklonů atd.
Míra postižení je velmi důležitá při zařazování studenta do klasické či
speciální školy. Dnes se však vyskytují i středních školy, které nabízejí možnost
integrace zrakově postižených studentů do klasických tříd, čímž se zlepšuje
jejich celková integrace do společnosti.
Důležitá je spolupráce rodičů. U žáků se zbytky zraku nebo zcela slepými je
důležité věnovat větší pozornost domácí přípravě na školu, také předškolní
vzdělávání těchto dětí musí brát v potaz jejich zrakové postižení. Tyto děti
potřebují speciální pomůcky a velmi vhodná je pomoc osobního asistenta.
U žáků s menším postižením zraku však rodiče často problém podceňují. Je přitom
především na rodičích, aby s dítětem navštívili odborného lékaře (učitel může
návštěvu pouze doporučit) a především dohlédnout na to, aby dítě (pokud má
nosit brýle) je skutečně nosilo. Řada dětí se za brýle stydí a schválně je
zapomíná, nicméně v dnešní době je na výběr velké množství obrouček v
nejrůznějších designech (a k populartě brýlí u menších dětí například přispěly
i příběhy Harryho Pottera).
Spolupráce rodiny, školy a odborného lékaře je pro děti s postižením zraku velmi důležitá. Pomáhá jim lépe zvládat běžné úkoly, dosáhnout vzdělání přiměřeného jejich schopnostem a lépe se pak uplatnit v praktickém životě, což zvyšuje jejich sebevědomí i sebehodnocení. Naší povinností je poskytnout těmto dětem společným úsilím co nejlepší start do života.
Agrant – čtenářka
ChytráŽena.cz