Možná to taky důvěrně znáte. Navzdory krásným větám, které čtete ve studijním plánu svého dítěte, realita je taková, že jeho handicap ve škole nikoho nezajímá. Dyslektik, dysgrafik, či majitel jiné podobné poruchy? Pro učitele prostě hlupák, který pomalu čte a ještě pomaleji chápe.
Je to začarovaný kruh. Vaše dítě se doma učí dlouhé hodiny, ovšem výsledky ve škole tomu rozhodně neodpovídají. Jakoby vůbec nechápalo, co čte, natož, aby dokázalo text někomu přetlumočit. Nakonec vám nezbude nic jiného, než denně nastudovat několik předmětů a znovu je dítěti odvykládat. Což o to, pokud trénujete na pozici učitele v základní škole, není to na škodu. Jsou-li vaše ambice přece jen trochu jiné, zřejmě vás několikahodinová denní ztráta zrovna nadšením nenaplňuje…
Zázrak? Asi jo…
"Co jsem ve škole nepochopil za pět hodin, i když jsem popsal 15 stránek, pochopil jsem ve studijním centru za deset minut. (Popsal jsem dva řádky)."
student, 14 let
"Míša je těžký dyslektik, dysgrafik, dyskalkulik s diagnózou LMD. Těžko se soustřeďuje, trpí poruchou chování a učení. Vyzkoušeli jsme všechny možné prostředky - terapie, domácí učitele atd. - bohužel s chabým výsledkem. A najednou se stal zázrak; objevili jsme studijní centrum a učitelku, která má výjimečné schopnosti. Během letního intenzivního kurzu se Míša zlepšil zázračně: plynule si čte, ve psaní používá diakritiku, kterou dříve úplně opomíjel. Největší radost mi udělal, když cca po dvoutýdenní terapii jsem ho našla doma s knížkou v ruce, kterou neodložil přes hodinu a přelouskal prvních 30 stran. Teď vidím syna spokojeného, šťastného. Děkujeme!!!"
paní N.
Desítky stránek popsaných podobnými vzkazy jsem četla jako ve snách. Že by opravdu existovala alternativa denního únavného doučování? Zní to skoro jako zázrak. Rozhodně po těch letech, co doma bojujeme s poruchou učení.
Usměvavá lektorka mi vysvětluje, že studijní centrum pomáhá dětem a studentům jakéhokoliv věku zvládat problémy se čtením, psaním či pravopisem pomocí specializovaného individuálního doučování. Na základě dosavadních výsledků se zdá, že i tyto děti máji šanci zařadit se mezi úspěšné studenty a zajistit si tak uplatnění v životě. Studijní centrum ve svém programu používá speciální studijní technologii, která odhaluje konkrétní překážky, na které student může během studia narazit, a naučí ho, jak je zvládat. Není náhoda, že studijní technologii vymyslel člověk, který ji potřeboval každý den, byl to filozof, vědec, spisovatel, cestovatel pan L. Ron Hubbard. Na základě výsledků z použití této technologie založili vysokoškolští profesoři v USA před 32 lety neziskovou organizaci se jménem Aplikovaná scholastikaTM (v překladu: Praktický vzdělávací systém). V rámci Aplikované scholastiky nyní používají tuto technologii ve více než 600 školách a vzdělávacích organizacích na celém světě.
No, nebudu přehnaný optimista, který věří, že si tento program najde v dohledné době cestu do našich základních škol. Ale díky bohu, my si můžeme najít cestu k němu.
Iva Nováková
ChytráŽena.cz