Refrakční vady a tupozrakost
Refrakční vady - Jedná se o vady v lomivosti oka, vzniklé porušením správného
poměru mezi délkou oka a lomivostí optického prostředí. Vyskytují se u 10 – 30
% školní mládeže. Refrakční vady dále rozlišujeme na tyto:
Myopie = krátkozrakost – jedná se o zvýšení lomivosti uvnitř oka nebo o
prodloužení podélné osy oka. Paprsky se spojují před sítnicí a vzniká neostrý
obraz. Krátkozrací lidé vidí špatně do dálky, ale relativně dobře na blízko.
Krátkozrakost se nejčastěji projeví mezi 10. a 12. rokem, na střední školu již
tedy studenti vstupují s diagnózou myopie.
Hypermetropie = dalekozrakost – je způsobena zkrácením podélné osy oka, nebo
snížením lomivosti prostředí uvnitř oka. Paprsky se tudíž neprotínají (proťaly
by se až za sítnicí) a obraz je rovněž neostrý. Při vyšším stupni
dalekozrakosti vidí dítě špatně i na dálku.
Astigmatismus – je způsoben nepravidelným zakřivením rohovky nebo čočky. Vzniká
tak nepřesný obraz (nezřetelná a rozmazaná písmena).
Refrakční vady jsou učiteli často podceňovány. Dají se většinou dobře
vykompenzovat brýlemi. Ve třídě by měl být student umístěn tak, aby dobře viděl
na tabuli a aby měl vhodné nasvícení. Tito studenti nevyžadují žádné nákladné
speciální pomůcky. K myopii je nutno přihlížet také při tělocviku a sportech.
Tupozrakost = amblyopie - Člověk postižený amblyopií vidí na jedno oko v
porovnání s okem druhým podstatně hůře, popřípadě vůbec, čímž dochází k poruše
binokulárního vidění. Postižený má pak zkreslené prostorové vidění, nebo
plasticky nevidí vůbec. To se nemusí jevit jako velký handicap, ale ve
skutečnosti se jedná o vážný problém, neboť člověk zvláště v cizím prostředí
nedokáže strávně odhadnout „hloubku“. (Kdo nevěří, zkuste si na 24 hodin
překrýt jedno oko, budete se divit, jak nejistě se budete pohybovat v
prostoru!) Student pak často soustředí pozornost na zdravé (zdravější) oko, což
se pojí s šilhavostí = strabismem.
Amblyopičtí studenti navštěvují zpravidla klasickou školu, k jejich zrakovým indispozicím je nutno přihlédnout zejména v předmětech, kde se ve větší míře používají názorné pomůcky (Fyzika) a kde je nutné prostorové vidění (prostorová geometrie, tělesná výchova). Řada předmětů (výuka jazyků) probíhá většinou relativně bezproblémově.
Agrant – čtenářka
ChytráŽena.cz