Květina Vánoc - Vánoční hvězdaKvětina Vánoc - Vánoční hvězda Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025 Vánočka - nejoblíbenější receptyVánočka - nejoblíbenější recepty Hrajte s námi SUDOKU online !Hrajte s námi SUDOKU online !
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Čtvrtek 28.11. 2024
Dnes má svátek René
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY

Výchovné problémy u dětí

15. 12. 2010 | Výchova

Člověk není osamělý ostrov a stejně tak výchovné problémy nevznikají samy od sebe. Problémové chování se považuje za průvodní jev nebo výsledek narušených sociálních vztahů či výchovného procesu. Mezi rizikové faktory vzniku problémového chování patří nezaměstnanost nebo přílišná pracovní zaneprázdněnost rodičů, a to především v prvních letech života dítěte (do 5 let), způsob trávení volného času – důležitou prevenci představuje předcházení nudy.

Nejlehčí formy poruch chování jsou pro společnost z pohledu běžných měřítek nepřijatelné, nicméně se snadno zvládají běžnými pedagogickými prostředky. Do této skupiny zařazujeme zlozvyky, dětskou neposlušnost a nedisciplinovanost, vzdorovitost, krádeže, úzkost a strach, afektivní chování. Tímto obdobím si prochází téměř každé dítě a o poruše chování bychom tedy hovořili pouze pokud by problém přetrvával delší dobu nebo nabral neúnosné rozměry.

Asociální chování představuje závažnější stupeň poruchy v sociální oblasti. Obranou dítěte je zde únik, případně snaha o něj, a to ve formě fyzické nebo psychické.  Asociální chování je charakteristické pro starší školní věk. Podstatná je motivace, intenzita poruchy a její dopad. Do této kategorie zařazujeme: útěky, toulání, záškoláctví, negativismus, toxikomanii, alkoholismus, nikotinismus, gamblerství, agresi a šikanu.
Antisociální chování (také sociálně patologický jev) je nejvyšším stupněm narušenosti chování a pro společnost nejnebezpečnější. Všechny jeho projevy jsou trestně postihnutelné. Typicky po jejich odstranění dochází k opětovnému výskytu. Patří tady krádeže, vloupání, násilnické delikty (vyhrožování), sexuální delikty, vandalismus, výtržnictví, organizované násilí a zločin.

Při řešení výchovných problémů musíme nejprve odhalit jejich příčinu – to však bývá velmi obtížné, zdlouhavé a vyžaduje si mnoho hledání a přemýšlení. Můžeme využívat některé z diagnostických metod, jako např. sociometrie, pozorování, rozhovor, slovní asociace, statickou nebo kinetickou kresbu, dotazník, studium školních prací a produktů žákovy činnosti a mnohé jiné metody. Následně příčinu odstraníme, nebo alespoň minimalizujeme. Tady je nutná spolupráce rodiny a často také pedagogicko-psychologické poradny.

Během celého procesu nápravy chování bychom měli dítě ujišťovat, že odsuzujeme jeho činy, nikoliv je jako osobnost! Chceme přece dítěti pomoci, ne je bezdůvodně trestat. Děti s výchovnými problémy bývají (někdy k našemu velkému překvapení) velmi citlivé a zranitelné, vycítí-li ze strany dospělých „nápomocnou ruku“, budou našemu jednání mnohem nápomocnější.

 

Agrant - čtenářka

ChytráŽena.cz



Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj
Hodnocení
Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Pouze přihlášení mohou vkládat komentáře. Přihlásit se.

Komentáře
Žádné komentáře
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip


NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !
Smajlíci: Copyright © Aiwan. Kolobok smiles