Ovšem každé dítě má jiné tempo a pomalejší žáci často nestíhají, jsou deprimováni a ztrácejí chuť k učení, četbě, komunikaci. Toto může být hlavní důvod, proč z dítěte, které se z počátku nemohlo dočkat prvního školního dne, vyroste dyslektik. Maminka prvňáčka ze ZŠ v Hradci Králové se nejdříve této metodiky obávala. Metoda je opravdu úplně odlišná od všech ostatních, takže není divu, že měla strach, zda není její dítě jen tzv. pokusným králíkem.
„Při oznámení, že se mé dítě bude učit metodou Sfumato®, jsem se vyděsila a po ukázkové hodině jsem si říkala: „Tak tudy cesta nevede.“ Obsáhlá gesta, špulení pusy, vydávání „neobvyklých“ zvuků mi ke čtení neseděly. Ale můj syn byl zcela nadšen! Po domluvě s paní učitelkou, že se jí do nácviku čtení nebudeme plést, jsme doma opakovali pouze tvary písmen, nikoli jejich spojování. No, a pak přišel ten velký den! Syn si přinesl knížku, otevřel ji a…začal plynule číst! Málem jsem se rozplakala. Každému z nás vyhovuje něco jiného, ale tahle metoda funguje jak na „vzorné“ slečny, tak na „svéhlavé“ mladé pány.
O metodě Sfumato:
Metoda Sfumato® pracuje se zrakem, dechem, hlasem a sluchem a učí žáky číst nahlas (Pozor, ne křičet!). Každé písmeno, které dítě tvoří hlasem, má HLASITÝ projev se silným vnitřním nábojem. Při jeho čtení si dítě jakoby drží hlásku, což zní „zpěvně“ a jen co rozliší následující písmeno, vázaně ho přidá k předchozímu. Říkáme tomu dlouhá expozice a správná intonace.
Postupně se děti učí čtení písmenkových spojení zkracovat. Technika Splývavého čtení vytváří časoprostor pro volbu tempa (rychlosti) čtení, protože to si určuje centrální nervový systém podle rychlosti zpracovávání všech zpětných vazeb, které při čtení nastávají. Technika respektuje individuální tempo čtení každého žáka. Každý čtenář má vlastní tempo čtení, ale koneční výsledek je při použití techniky Sfumato® stejný u všech dětí – říkáme mu EFEKTIVNÍ ČTENÍ, tedy ČTENÍ S POROZUMĚNÍM.
Pokud se dítě naučí číst s porozuměním, ví, co čte, vyvolává to v něm zájem o čtení, knihy, časopisy. Jelikož mu už čtení nedělá problémy, čte s radostí, protože to obohacuje jeho vnitřní svět, přináší mu nové příběhy, informace a poznatky. V čem je metoda Sfumato® tak úžasná na rozdíl od slabikotvorné metody, kterou jsme se učili my a je používána v převážné míře dodnes? Stále více se setkáváme s pojmem DYSLEXIE (vývojová porucha čtení) a NEporozuměním textu, kdy dítě čte, ale nedokáže parafrázovat obsah – neví, co čte a musí se k textu vracet.
Přitom zvládnout dobře techniku čtení, naučit se číst s porozuměním a vypěstovat v malém žáčkovi zálibu ve čtení je předpokladem úspěchu dítěte v jeho dalším vzdělávání. Jak se asi musí trápit celé roky s učením dítě, které má problémy studovaný text vůbec přečíst, nebo mu dokonce není schopno porozumět? Mnoho učitelek malých prvňáčků vám potvrdí, že navzdory úsilí naučit všechny děti číst a psát, mají ve třídě i takové žáky, kteří předepsané časové rozvrhnutí vyvozování písmen a čtení běžnou slabikotvornou technikou jednoduše nestíhají a nezvládají. A tak se u těchto dětí vytváří nechuť ke škole, pocit neúspěchu a selhání.
Co to všechno udělá s dětskou dušičkou? Jaká má dosah tato negativní zkušenost hned na začátku samotného vzdělávání, kdy dítě s radostí nastoupí do školy? To pochopí jen ten, kdo sám zažil tuto situaci, kdo zažil selhání na vlastní kůži, anebo ten, kdo má nepříjemnou zkušenost s vlastními dětmi. Právě to jsou důvody, proč bychom počátečnímu čtení a metodám jeho výuky měli věnovat zvýšenou pozornost.
V únoru tohoto roku jsem nahlédla do první třídy na Základní škole v Hradci Králové. Děti hromadně, nahlas, pěkně vázaně, s intonací v každém slově četly z tabule věty: „Mmiiilllaaadaa mmaa nnaa sstoollee ssoodu“. „Napište mi slovo SODA na tabuli“, říká paní učitelka. „A teď udělejte z tohoto slova slovo VODA. No, kdo bude první? A teď tam nechci mít slovo VODA, ale chci, abyste napsaly slovo VADA. Výborně!“
Učitelky s dlouholetou pedagogickou praxí poznávají, že problémy, s kterými se doteď u svých žáků setkávaly při slabikové metodice, se při používání metodiky Sfumato® vůbec neobjevují.
Metodiku Sfumato® - Splývavé čtení® mohou použít učitelé, speciální pedagogové i odborní zaměstnanci v poradnách, ale také je možné ji aplikovat při nápravě problémového čtení žáků. Autorka PaedDr. Mária Navrátilová vytvořila ČTENÁŘSKÉ DESATERO – Sfumato®, kde popsala podrobně jeho přínos a vysvětlila, jak tato metodika předchází doposud přetrvávajícím problémům žáků při čtení.