A to nemluvím jen o obyčejných střevních problémech, které zaženete jednou tabletkou „černého uhlí“, ale mluvím především o salmonelóze, listerióze, campylobacterii..., které vás potrápí mnohem déle a více. Mnohdy je i nutná nepříjemná hospitalizace v nemocnici.
Proto bych Vám ráda dala několik drobných, ale velice praktických rad týkajících se nákupu a skladování potravin. Pokud se jich budete držet, tak se těmto obtížím vyhnete nebo jejich riziko snížíte na minimum.
Nakupujte vždy jen tolik potravin, kolik jste schopni ihned zkonzumovat, případně pro které máte vhodné místo na uskladnění.
Údaje na výrobku, které informují o způsobu skladování neplatí pouze pro prodávající, ale stejnou měrou platí i pro Vás. Proto je nutné je dodržovat. Přepravu z obchodu domů je vhodné omezit na co nejkratší dobu a vyberte si pro ni vhodnou denní dobu, např. ráno či večer, kdy teplota není tak vysoká. Jen tak se vyhnete znehodnocení výrobku vlivem vysokých teplot.
Čemu se vyhnout? Co prodávající nesmí či je naopak povinen dodržovat?
Rozhodně nekupujte výrobky, které nebyly uloženy tak, jak je napsáno na obale (často se tak děje u mléčných výrobků – jsou uloženy mimo chladící boxy). Ani výrobky s porušeným obalem, či potraviny napadené plísní, či hnilobou, by neměly skončit ve Vašem nákupním vozíku. Pokud nakupujete tzv.„přes pult“ tak si velmi pozorně všímejte, zda prodávající dodržuje základní hygienická pravidla – např. používá kleště či rukavice při přenášení potravin apod. Výrobek s prošlou dobou použitelnosti prodávající nesmí prodávat!!! Oproti tomu zboží s prošlou minimální trvanlivostí se prodávat smí, ale musí být od ostatního zboží odděleno a takto označeno.
Nákup masných a mléčných výrobků
Tyto výrobky podléhají v létě nejrychlejší „zkáze“. Proto vždy kupujte jen masné výrobky, které vypadají na pohled dobře (nejsou oslizlé, netypické barvy, vůně, chuti…). Vždy zkontrolujte, zda jsou dobře skladovány (vyhněte se nákupu těchto výrobku někde na tržišti, kde jsou výrobky volně položené na stolku a po celý den na ně svítí sluníčko. V případě vakuově balených potravin si zkontrolujte, zda obal není porušen a tekutina okolo je čirá – pokud tomu tak není - již začala fáze kažení a výrobek v žádném případě nekupujte.
Nákup lahůdek - saláty, chlebíčky, bagety…
Tyto výrobky patří také do skupiny velmi rizikových – velmi často se u nich v letním období setkáváme s "kvasinkami a bakteriemi salmonely“. Pokuste se jejich nákup v letních měsících omezit na minimum. Dále byste je měli kupovat jen v případě, že vypadají na pohled čerstvě a jsou vhodně skladovány. Mnohdy vám hodně napoví i samotná čistota prodejny. A hlavně je nekupujte „do zásoby“. V případě, že výrobek budete kupovat balený, tak se vždy držte doby použitelnosti, poté je rozhodně nekonzumujte.
Nákup dortů, koláčů…
Toto varování se týká především cukrárenských výrobků s máslovými krémy. Tyto náplně musí být zpracovány do 24 hodin od jejich výroby a po tuto dobu musí být skladovány za teploty 5°C . I po zpracování do hotového výrobku (např. máslového dortu) musejí být tyto nebalené cukrářské výrobky skladovány při teplotě max. 8°C. Proto se vyhněte nákupu dortů a podobných „mlsek“ u prodejců, kteří je mají mimo chladící vitríny či prodávají výrobky napůl rozteklé, rozdrobené, nepoužívají nabírací kleště apod. Po jejich nákupu je zkonzumujte nebo vhodně uložte na chladné místo a co nejdříve je zkonzumujte.
Nákup ovoce a zeleniny
Právě ovoce a zeleninu si v létě kupujeme asi snad nejčastěji ze všech potravin, kdo by také v parném létě odolal zeleninovému salátu. Dávejte si však při nákupu pozor na to, abyste kupovali plody celistvé, nenapadené plísní či hnilobou. Při koupi porcovaného melounu, si vybírejte místa, kde jsou zajištěna alespoň základní hygienická pravidla - na řezu by měl meloun vypadat čerstvě. Všímejte si také čistoty nabízeného ovoce a zeleniny, jejich poškození škůdci nebo chorobami, nebo poškození vlivem neodborného zacházení a vlivem nevhodných skladovacích podmínek např. vlivem extrémně vysoké teploty dochází k zapaření (houby apod. – ty rozhodně nekupujte někde u silnice apod.).
Co dělat, když máte obavy z toho, že je potravina závadná?
Pokud se domníváte, že se jedná o závadný či nekvalitní výrobek, tak prvním krokem by mělo být upozornění prodávajícího. Pokud zde neuspějete, obraťte se na jednotlivé inspektoráty Státní zemědělské a potravinářské inspekce. Ta, pokud ji o to požádáte, vás bude informovat o tom, jak šetření ukončila (lhůta 30 dnů). Při podnětu, který můžete podat telefonicky, písemně či osobně je třeba uvést následující údaje: název závadného výrobku, údaje o dovozci a také, kde byl výrobek zakoupen, případně popsat hygienické závady v prodejně.
Ale jedno upozornění, SZPI stejně jako ČOI není oprávněna zasáhnout do soukromoprávního vztahu mezi kupujícího a prodávajícího, tedy SZPI vám nepomůže v navrácení peněz od prodejce!!!!!
Doufám, že vám tyto rady pomohou a vyhnete se díky nim zdravotním komplikacím, které by závadné potraviny mohly způsobit. A dovolím si ještě jednu malou radu na závěr, pokud by vás přes všechny moje rady postihly střevní problémy, poradím jeden zaručený recept: Spolkněte několik kuliček černého pepře a zapijte. Zaručuji, že vám to určitě pomůže. Jedná se o rodinný recept, vyzkoušený již mnohokrát a vždy s úspěchem.