Květina Vánoc - Vánoční hvězdaKvětina Vánoc - Vánoční hvězda Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025 Vánočka - nejoblíbenější receptyVánočka - nejoblíbenější recepty Hrajte s námi SUDOKU online !Hrajte s námi SUDOKU online !
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
pondělí 25.11. 2024
Dnes má svátek Kateřina
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY

Chytrá žena

Idealizace štíhlosti

30. 07. 2008 | Krása

"Štíhlost"


Ovlivňují nás nejen naše kamarádky, které se často baví o dietách, o tom, co by měly a neměly, co musí a co nesmějí…ale ovlivňuje nás celá společnost. Jak reklama, tak kulturní vlivy a vůbec vše, co kolem sebe vidíme a vnímáme, má na nás menší či větší vliv a utváří nás.

Téma štíhlosti a podobných věcí by mne nemuselo zajímat a trápit kdybych žila v jiné zemi, nebo v jiné době (protože například v chudších zemích je hubenost považována za příznak podvýživy, chudoby, nemoci a naopak vyšší tělesná hmotnost je hodnocena pozitivně, jakožto známka zdraví, bohatství a prosperity).  Ne vždy bylo ideální mít štíhlou a pevnou postavu. Ale tendence spojovat fyzickou přitažlivost s pozitivními osobními kvalitami je dokumentována již od sedmdesátých let.

ŠtíhlostIdealizace štíhlosti

V bohatých západních společnostech je štíhlost většinou spojována se štěstím, úspěchem, mladistvostí a společenskou přijatelností. Nadváha je spojována s leností, nedostatkem vůle a ztrátou kontroly. Pro ženy je ideálem štíhlá postava. Pro muže je ideálem štíhlá a přiměřeně svalnatá postava. Nekonformnost vůči štíhlému ideálu má celou řadu negativních společenských důsledků. Nadváha je vnímána jako fyzicky neatraktivní a je sociována s dalšími negativními charakteristikami.
Štíhlost znamená především mít věci pod kontrolou. Pevné, vypracované tělo je chápáno jako známka úspěchu. Většina lidí nemá přirozeně štíhlé a trénované tělo, ale chtějí-li být v souladu se současným ideálem, musí tomu věnovat neustálou pozornost.
Marika Tiggemannová a Ester Rothblumová (1988) uskutečnily zajímavou psychologickou studii, v níž byly u velkých skupin amerických a australských univerzitních studentů zkoumány stereotypy tlustých a štíhlých mužů a žen. Zjistili, že dokonce i ti studenti, jež sami měli nadváhu, sdíleli negativní stereotypní představy o tlustých lidech.
Už malé děti dávají přednost štíhlým vrstevníkům a nechtějí si hrát s dětmi, jež trpí nadváhou.


Historické trendy v zobrazování ženského těla
(doufám, že nebude vadit, když se budu zabývat více ženským tělem, jelikož se mě to týká)
Existuje všeobecná shoda v tom, že v západní kultuře je na ženy vyvíjen větší společenský tlak, který je nutí snažit se vyhovět ideálu štíhlosti, než na muže. Idealizace štíhlosti u žen je často vnímána jako výsledek historického vývoje v minulých stoletích. Kulturní změnu „ideálního těla“ můžeme sledovat od kyprých postav, oblíbených ve středověku, až k vyhublým siluetám, jimž dávají přednost dnešní módní časopisy. Ještě poměrně nedávno byla boubelatost vnímána jako elegantní a erotická. Ale na konci devadesátých let 20.století nastupuje „heroinový styl“ či „sirotčí styl“, kdy si módní domy vybírají velmi hubené modelky.
Jednou z nejmocnějších společenských sil podporujících idealizaci štíhlosti v západní společnosti je dietní průmysl. Knihy, dietní programy a potraviny jsou prodávány veřejnosti, která „si připadá tlustá“. A propagují vyhublý ideál navzdory tomu, že držení diet může působit zdravotní problémy a je nepravděpodobné, že by diety vedly k dlouhodobému snížení tělesné hmotnosti.
A i přes to, že ideál v západní společnosti zůstává i nadále štíhlý, tak diety nahrazuje cvičení jako společensky přijatelný způsob, jak dosáhnout štíhlosti.


A nakonec aspoň něco málo o vlivu sdělovacích prostředků

Média představují mužské a ženské tělo odlišným způsobem. V případě žen jsou to většinou modelky, které mají podváhu.
Údaje ze studií zkoumajících vliv mediální prezentace většinou ukazují, že muži i ženy mají po zhlédnutí idealizovaných mediálních obraz lidského těla horší pocit z vlastního těla.
Mediální postavy se stávají vzorem pro významnou část mužů a žen ve věku do 40 let. Vzory žen se mění s věkem. Ženy do 30 let si za vzory berou modelky a starší si za vzor berou herečky.
Ženy se staví kriticky k omezenému výběru ženských postav, jež jsou prezentovány ve sdělovacích prostředcích (vidí je jako nerealistické a nezdravé), a vadí jim, že stanovením nerealistických ideálů se média a módní průmysl snaží manipulovat jejich vnímání vlastního těla.


…pokračování příště…?!



Sunny - čtenářka
Chytrá Žena


Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj


Komentáře
« Předchozí   1   2  Následující » 
Obrázek uživatelky
profil
naozaj sa s tým preháňa
Obrázek uživatelky
profil
naprosty souhlasSmajlík
Obrázek uživatelky
profil
Myslím, že to jak vypadáme nemá vliv na to jak se cítíme. Alespoň ne vždy. Napříkad znám hubené holky, co jsou pořád ve stresu a počítají každou kalorii a sebe samy rády nemají. Jde o to, jaký postoj k sobě člověk má a ne o to, jak vypadá. POkud se člověk dokáže příjmout a mít se rád takovej, jakej je, tak potom nesejde na postavě
Obrázek uživatelky
profil
a navíc hubnutí samo o sobě krásu nikomu nepřinese...pro krásu je třeba zdraví a pro zdraví je třeba dostat všechny potřebné látky do těla a to v conejpřijatelnější formě....nejíst nebo jíst jednostranné lídlo kráse spíš škodí...stejně tak jako se přejídat ...
Obrázek uživatelky
profil
V dnešní době jse to dietama jen hemží.A je docela smutné sledovat velmi pěknou dívku a ke všenu štíhlou,jak jse trápí dietama a snaží jse nerozumně hubnou.Docela jse už těšim na plnoštíhlou módu.Smajlík
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip


NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !
Smajlíci: Copyright © Aiwan. Kolobok smiles