Kde jinde hledat odpovědi než v jedné z největších českých kosmetických firem sídlící u Prahy. Odpovědi nám poskytla paní majitelka ing. Eva Štěpánková.
Kde vlastně firma bere inspiraci na nový výrobek?
Takových cest je několik. První cestou je, že firma zjistí, co jejím zákazníkům chybí. ,, Například jsme zjistili, že naše zákaznice by uvítaly přípravek, který umožní sprchování spojit s intimní hygienou a ihned jsme začali pracovat na jeho vývoji“ říká ing. Eva Štěpánková. Pracovníci výzkumné laboratoře, obchodní a marketingové oddělní a především vedení firmy dají hlavy dohromady a začnou uvažovat - má to být pěna nebo gel? Pěnou nedosáhneme tak nízkého pH, které musíme mít pro přípravek intimní hygieny. Vhodnější bude tedy gel, samozřejmě s optimálním pH a kyselinou mléčnou. Splníme tak všechny požadavky na přípravek kladené. Co by měl gel obsahovat? Dnešní doba je velmi hektická, žena by se po koupeli měla cítit klidně, odpočatě, svěže. Přípravek by měl mít příjemnou parfemaci, která všechny tyto pocity podpoří. A hurá! Na světě je sprchový gel s levandulí – zatím ale pouze jako nápad.Druhá cesta nápadu pro vznik přípravku je zcela jiná. Firma získá od dodavatele surovin látku, která je natolik zajímavá, že se rozhodne z ní vyvinout výrobek nebo rovnou výrobkovou řadu. Dodavatelé sami musí předložit a dodat zhodnocení funkčnosti látky, aby výsledek aplikovaného vývoje nemusela sama firma zkoumat a dokladovat. Samozřejmostí je, že dodavatel také sám dodá podklady o jejím správném využití a použití v určitém přípravku. Například sdělí informace, že látka je vhodná pro použití v séru nebo krému a při jakém množství aktivní látky byly zjištěny výborné účinky na redukci vrásek. ,,Tímto způsobem vznikla jedna z našich nejprodávanějších řad. Věděli jsme, že chceme vyvinout luxusní řadu, která bude finančně dostupná pro všechny naše zákaznice, ale nebyli jsme rozhodnuti, jakou aktivní látku použít. Díky našemu dodavateli jsme vyvinuli řadu s kaviárem“. Když se firma se surovinou seznámí, opět dají určitá oddělení hlavy dohromady a začne se uvažovat. Bude tato surovina vhodná pro krém denní či noční, bude lepší sérum, maska nebo gel? Nebo je možné ji použít na více místech?
Teoretický nápad bychom měli, ale jak dál?
Poté, co je nápad na světě, začne se s jeho uskutečňováním. Tentokrát musí největší část práce odvést laboratoř. Musí sehnat vhodného dodavatele na surovinu, anebo pokud surovinu už má, začít zkoušet v jaké koncentraci a v jaké formě je možné ji použít. Vývoj přípravku trvá asi rok nebo i více let, musí se vyzkoušet jeho stabilita, zda vydrží všechna úskalí přepravy i skladování, jaký je pro přípravek vhodný obal. Některé přípravky, zejména BIO přípravky se musí umístit do vhodného obalu ve formě dávkovače nikoliv do kelímku. Neobsahují totiž konzervaci a nesmí tedy přijít do kontaktu s lidskou rukou, aby se do přípravky nedostali mikroby.,,Novou BIO kosmetiku, kterou nyní uvádíme na trh jsme vyvíjeli asi tři nebo čtyři roky. Dali jsme si na těchto přípravcích opravdu záležet. Mnohým firmám se například nepodaří BIO kosmetiku dobře naparfemovat, není jednoduché v těchto přípravcích použít přírodní parfemaci, ale nám se povedlo využít zde svěží vůní citrusů“
Po dokončení vývoje začíná testování. Všechny přípravky jsou dermatologicky testovány. Kontrolu provádí Státní zdravotní ústav, který následně výrobky schválí. ,,Samozřejmě naše firma netestuje na zvířatech, v České republice a celé Evropské unii je to zakázáno a není to ani potřeba. Přípravky se testují na předem určeném určitém počtu dobrovolníků.“ Pokud jsou všechna hodnocení v přípustné normě, přípravek jde do výroby.
Přípravek je tedy schválen, ale tím to nekončí
Zdá se, že po schválení institucí jako je Státní zdravotní ústav jsme u konce, ale opak je pravdou. Poté je na řadě vymýšlení grafiky obalu, cen, příprava obchodních podmínek a hlavně příprava marketingové kampaně. Přípravek se po uvedení na trh ještě rok až dva sleduje.Několik kusů od každé šarže se uschovává pro další testování a hodnocení.A co je cílem tolika práce? Přece spokojený zákazník.