Hrajte si
Rodiče by měli podporovat rozvoj jemné motoriky dítěte už odmalička. Např. stavět z kostek, třídit tvary, navlékat korálky, skládat puzzle a hrát dovednostní hry trénující pohyby, které dětem později pomohou při výuce psaní. Také zkušenosti dítěte s kreslením či malováním podněcují rozvoj jemně motorických dovedností. Pastelky a barvy v dětech podnítí zvídavost a chuť experimentovat.
Vzbuďte chuť tvořit a potěšení
Právě potěšení je tím nejdůležitějším motivačním faktorem. Rodiče by se měli ujistit, zda svého malého potomka příliš nevedou, nezatěžují tématy, která je příliš těžké ztvárnit. Je-li dítě frustrováno, nebude mít z této činnosti radost. Pokud si dítě neoblíbí kreslení a malování, bude těžké je nadchnout pro psaní.
Fantazie a kreativita
Nestačí dítě pouze chválit za to, co nakreslilo nebo jak přesně opsalo tvary. Plynulé pohyby ruky a plynulé tvary jsou přinejmenším stejně důležité. Proto je nezbytné, aby rodiče dali dětem svobodu k samostatnému rozvoji. Vhodná motivace, rozvoj představivosti a kreativity jsou klíčové: např. hry s barvami, omalovánky, spojovačky, kreslení čárek, klubíček, smyček, vln, to vše přispívá k plynulým pohybům při psaní.
Rytmus
Odmalička je nutné rozvíjet u dítěte cit pro rytmus pomocí říkadel, prstových her, písniček, rytmických her, uvolňovacích cviků doprovázených říkankami. V případě plynulého písma je to právě rytmus, který tvoří tvary: plynulé pohyby při psaní prováděné např. dospělými mají jistou pravidelnost. Rodiče a děti by měli hledat rytmus pohybů společně a společně jej také procvičovat. Čím více rytmické je kreslení nebo psaní, tím je ruka uvolněnější a tím více legrace si dítě užije.
Správně držím psací náčiní
Když děti začínají kreslit nebo psát, rodiče by měli sledovat způsob, jakým drží psací náčiní. Ruka by měla být uvolněná, protože křečovité držení zabraňuje plynulým pohybům. Napětí a příliš silný stisk jsou pro ruku velmi únavné. O problémech je nutné společně mluvit a zkoušet správný způsob úchopu. Křečovité držení pera může být i znamením toho, že se dítě snaží být příliš pečlivé.
Tohle pero se mi líbí
Rodiče a dítě by měli vhodné pero vybírat společně. Mělo by být praktické – jinými slovy příjemně padnout do ruky a mít měkkou zónu úchopu, která podporuje uvolněné držení. Neméně důležité je, aby se dítěti líbilo. Oblíbené pero je vždy používáno s nadšením a dítě motivuje k psaní.
Změna je nová energie
Děti by neměly procvičovat psaní jako roboti – je důležitá změna! Pouhé opakování písmen a tvarů často nestačí: správný úchop, uvolněná ruka, rytmus a plynulost pohybů, vhodná motivace při psaní jsou stejně tak důležité jako tvar písmenek.
Chyba je vlastní zkušenost
Při nácviku psaní se dítě nevyhne ani chybám. Naopak, motorické dovednosti nejde vylepšovat bez chyb. Děti se navíc učí nejvíce ze svých vlastních chyb: např. k procvičování správné velikosti písmenka mohou rodiče vědomě používat různé velikosti spolu se svými dětmi. Potom si o tom mohou povídat a najít ten správný rozměr. Dítěti to velmi pomůže porozumět dobře rozdílům.
To už umím a tomu se naučím
Abyste dětem nepokazili radost ze psaní, je důležité procvičovat nejen to, co jim dělá problémy. Během procvičování by měly zejména stavět na tom, co jim problémy nedělá. Pomůže jim to zdokonalit vlastní schopnosti a aplikovat je na problémové oblasti. Rovnováha je v tomto případě velmi důležitá.
To už přece dobře znáš
Důvěrně známé tvary se mohou stát dobrou předlohou také pro tvary písmen. Mnoho písmenek může být vytvořeno z tvarů, které se již dříve dítě naučilo. Např. „V” může být zubem na pile, „O” má stejný tvar jako vajíčko, „E“ je hřeben. Písmena tak přestávají být abstraktními pojmy a stanou se bližšími a snazšími.
Spolehni se, vždy ti pomohu
Rodiče by se svými dětmi měli mluvit o škole naprosto otevřeně a bez nátlaku. Mohou tak včas rozpoznat problémy a společně s dětmi je vyřešit. Dítě by mělo cítit podporu a oporu rodiče, jenž by měl být jeho průvodcem.
Čtěte také: Kdy se psaní nemusíš bát
Zdroj: Centropen
Notburga
ChytráŽena.cz