Květina Vánoc - Vánoční hvězdaKvětina Vánoc - Vánoční hvězda Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025 Vánočka - nejoblíbenější receptyVánočka - nejoblíbenější recepty Hrajte s námi SUDOKU online !Hrajte s námi SUDOKU online !
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Úterý 26.11. 2024
Dnes má svátek Artur
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY

Jedenáctero pro rodiče, kterak učit děti psát

17. 08. 2009 | Výchova

Hrajte si
Rodiče by měli podporovat rozvoj jemné motoriky dítěte už odmalička. Např. stavět z kostek, třídit tvary, navlékat korálky, skládat puzzle a hrát dovednostní hry trénující pohyby, které dětem později pomohou při výuce psaní. Také zkušenosti dítěte s kreslením či malováním podněcují rozvoj jemně motorických dovedností. Pastelky a barvy v dětech podnítí zvídavost a chuť experimentovat.

Vzbuďte chuť tvořit a potěšení
Právě potěšení je tím nejdůležitějším motivačním faktorem. Rodiče by se měli ujistit, zda svého malého potomka příliš nevedou, nezatěžují tématy, která je příliš těžké ztvárnit. Je-li dítě frustrováno, nebude mít z této činnosti radost. Pokud si dítě neoblíbí kreslení a malování, bude těžké je nadchnout pro psaní.

Jedenáctero pro rodiče, kterak učit děti psátFantazie a kreativita
Nestačí dítě pouze chválit za to, co nakreslilo nebo jak přesně opsalo tvary. Plynulé pohyby ruky a plynulé tvary jsou přinejmenším stejně důležité. Proto je nezbytné, aby rodiče dali dětem svobodu k samostatnému rozvoji. Vhodná motivace, rozvoj představivosti a kreativity jsou klíčové: např. hry s barvami, omalovánky, spojovačky, kreslení čárek, klubíček, smyček, vln, to vše přispívá k plynulým pohybům při psaní.

Rytmus
Odmalička je nutné rozvíjet u dítěte cit pro rytmus pomocí říkadel, prstových her, písniček, rytmických her, uvolňovacích cviků doprovázených říkankami. V případě plynulého písma je to právě rytmus, který tvoří tvary: plynulé pohyby při psaní prováděné např. dospělými mají jistou pravidelnost. Rodiče a děti by měli hledat rytmus pohybů společně a společně jej také procvičovat. Čím více rytmické je kreslení nebo psaní, tím je ruka uvolněnější a tím více legrace si dítě užije.

Správně držím psací náčiní
Když děti začínají kreslit nebo psát, rodiče by měli sledovat způsob, jakým drží psací náčiní. Ruka by měla být uvolněná, protože křečovité držení zabraňuje plynulým pohybům. Napětí a příliš silný stisk jsou pro ruku velmi únavné. O problémech je nutné společně mluvit a zkoušet správný způsob úchopu. Křečovité držení pera může být i znamením toho, že se dítě snaží být příliš pečlivé.

Tohle pero se mi líbí
Rodiče a dítě by měli vhodné pero vybírat společně.
Mělo by být praktické – jinými slovy příjemně padnout do ruky a mít měkkou zónu úchopu, která podporuje uvolněné držení. Neméně důležité je, aby se dítěti líbilo. Oblíbené pero je vždy používáno s nadšením a dítě motivuje k psaní. 

Jedenáctero pro rodiče, kterak učit děti psátZměna je nová energie
Děti by neměly procvičovat psaní jako roboti – je důležitá změna! Pouhé opakování písmen a tvarů často nestačí: správný úchop, uvolněná ruka, rytmus a plynulost pohybů, vhodná motivace při psaní jsou stejně tak důležité jako tvar písmenek.

Chyba je vlastní zkušenost
Při nácviku psaní se dítě nevyhne ani chybám. Naopak, motorické dovednosti nejde vylepšovat bez chyb. Děti se navíc učí nejvíce ze svých vlastních chyb: např. k procvičování správné velikosti písmenka mohou rodiče vědomě používat různé velikosti spolu se svými dětmi. Potom si o tom mohou povídat a najít ten správný rozměr. Dítěti to velmi pomůže porozumět dobře rozdílům.

To už umím a tomu se naučím
Abyste dětem nepokazili radost ze psaní, je důležité procvičovat nejen to, co jim dělá problémy. Během procvičování by měly zejména stavět na tom, co jim problémy nedělá. Pomůže jim to zdokonalit vlastní schopnosti a aplikovat je na problémové oblasti. Rovnováha je v tomto případě velmi důležitá.

To už přece dobře znáš
Důvěrně známé tvary se mohou stát dobrou předlohou také pro tvary písmen. Mnoho písmenek může být vytvořeno z tvarů, které se již dříve dítě naučilo. Např. „V” může být zubem na pile, „O” má stejný tvar jako vajíčko, „E“ je hřeben. Písmena tak přestávají být abstraktními pojmy a stanou se bližšími a snazšími.

Spolehni se, vždy ti pomohu
Rodiče by se svými dětmi měli mluvit o škole naprosto otevřeně a bez nátlaku.
Mohou tak včas rozpoznat problémy a společně s dětmi je vyřešit. Dítě by mělo cítit podporu a oporu rodiče, jenž by měl být jeho průvodcem.

Čtěte také: Kdy se psaní nemusíš bát

Zdroj: Centropen

Notburga
ChytráŽena.cz



Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj


Komentáře
Obrázek uživatelky
profil
pár dobrých rád
Obrázek uživatelky
profil
Moje sestra když byla dítě tak začala psát a kreslit levou rukou. Zkoušely jsme aby psala pravou ale jako každé dítě si to dělala po svém. U mého syna jsem měla obavy ale začal kreslit pravou rukou a drží tušky jako dospělí což mně překvapilo.Takže problém nebude s psaním. Sestra je levačka a škrábe jako kocour ale hlavní je že si to po sobě přečte. Vemte si takové dr. ti škrábou a nikdo se nad tím nepozastavuje.....
Obrázek uživatelky
profil
Jako matka jsem nemohla pochopit, že moje inteligentní dcera tak škrábe, byla jsem hrozná, dávala jí stále úkoly přepisovat. Ve 3. třídě jsem to vzdala a dnes dcera stále škrábe, ale promovala s červeným diplomem. Takže vnučky chválím za každý úspěšný pokus.
Obrázek uživatelky
profil
poučné
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip


NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !
Smajlíci: Copyright © Aiwan. Kolobok smiles