Předně si musíme ujasnit, že vzdělávací problémy často plynou z vrozených predispozic. (Ty se na nich alespoň částečně podílejí téměř vždy.) Není tedy na místě se v roli rodičů z ničeho obviňovat. Pokud vaše dítě nestačí, nerozumí, nedokáže se svým tempem vyrovnat ostatním, není to vaše vina. Stejně tak to ale není vina ani vašeho dítěte. A dokonce ani učitele. Děti jsou různé. Nevěšte však hlavu, existuje řada možností, jak situaci řešit. Předně to přijměte jako fakt: „Honzík není hloupý, jen nestíhá.“ A položte si otázku: „Jak
![](https://www.chytrazena.cz/obrazky/admin/clanek/uceni-cteni-kniha-23.jpg)
Opakování ročníku – možnost, kterou rodič odmítnout nemůže, má však právo požádat o přezkoušení. Volí se v případě, kdy pedagog usoudí, že na druhý pokus by dítě vše zvládlo mnohem lépe (například pokud do první třídy nastoupilo, přes varování pedagogů u zápisu, dítě nezralé). Většina rodičů o této možnosti slyší nerada, nicméně může být skutečně velkým přínosem.
Speciální škola případně speciální třída – přestup do kolektivu podobně disponovaných dětí dá žákovi možnost zažít úspěch! Při pomalejším tempu se často naučí mnohem více, než pokud by zůstal v klasické základní škole.
Osobní asistent – pomáhá dítěti nejen ve škole, ale často i doma – jedná se o placenou pomoc, volí se pouze ve specifických případech. Obdobně lze (spíše v případě malých dětí) domluvit přítomnost rodiče ve vyučování.
Ať už rodiče ve spolupráci se školou zvolí jakoukoliv možnost, měli by ji citlivě sdělit dítěti. Děti se za svou situaci často stydí, proto jim vysvětlete, že to není jejich chyba, že nejsou hloupé, a že jim pomůžete. Podpořte jejich sebevědomí a věřte, že mnohem důležitější, než „být v normální škole“ je přece výsledek, znalosti a dovednosti, které si s sebou dítě odnáší. Možná z vašeho synka vyroste špičkový řezbář a z vaší dcery vyhledávaná švadlenka. A jejich spokojenost je přece tím hlavním.
Agrant - čtenářka
ChytráŽena.cz
ChytráŽena.cz