Autor: Mgr. Vondrová Petra, Ph.D.
Nakladatelství: Grada
Rok vydání: 2011
Počet stran: 176 str.
Cena: 229 Kč
Hlavními průvodci didaktického textu zkušené pedagožky a výtvarnice jsou sedmiletý Patrik, pětiletá Darinka a jejich maminka. Všichni tři nejen rádi cestují, ale hlavně tvoří - nejrůznějšími technikami a z nejrůznějších materiálů. Knížka je členěna na tři hlavní kapitoly (Evropa, Asie, Afrika).
Celkově najdeme v knize dvacet čtyři lekcí, v nichž se děti například pokoušejí hledat informace o slavné osobnosti, která pochází z dané země, připravují typické jídlo dle receptu, učí se základní slova jazyka konkrétní země. Následuje realizace výtvarného dílka.
Při práci se autorka nechává inspirovat přírodou, krajinou, historií a uměním míst, o kterých vypráví. Tvoří z různých zbytkových a odpadových materiálů a přírodnin. Součástí každé lekce je černobílý náčrt výrobku, v příloze pak najdeme barevné fotografie vybraných děl, křížovky a originální kreslené mapy.
Kniha je určena pedagogům ZŠ a ZUŠ, ale také všem tvořivým rodičům.
V knize najdete:
- Zeměpisné motivované tvoření
- Křížovky, slepé mapy, hry
- Didaktické postupy a obrazový materiál
O autorce:
Mgr. Vondrová Petra, Ph.D.
Autorka je odbornicí v oblasti pedagogiky a výtvarné výchovy pro předškolní děti a žáky prvního stupně základní školy. Vystudovala Pedagogickou fakultu Masarykovy univerzity v Brně, obor český jazyk a výtvarná výchova. Dlouhodobě se zabývá problematikou současného výtvarného umění a jeho přiblížení se nejmladším dětem, didaktikou a metodikou výtvarné výchovy, vývojem dětské kresby. Svou pozornost věnuje také beletrii pro děti.
Ukázka z knihy:
Sedmiletý Patrik, pětiletá Darinka a jejich maminka jsou průvodci
po vybraných zemích tří světových kontinentů. Všichni tři rádi cestují a také
rádi tvoří různé výrobky. Inspiraci ke své tvorbě nacházejí právě na cestách po Asii, Africe a Evropě.Maminka Patrikovi a Darince vypravuje o místech, která navštěvují, připravuje pro ně úkoly související s konkrétní zemí a děti se je snaží vyřešit za její pomoci. Kromě toho se věnují tvorbě výtvarných dílek inspirovaných cestou, kterou právě podnikají.
Knížka obsahuje tři hlavní kapitoly: I. Evropa, II. Afrika, III. Asie. V každé
kapitole najdeme osm lekcí, které se jmenují dle vybrané země ležící na daném kontinentu. V první kapitole Evropa se Patrik s Darinkou seznamují s Nizozemím, Itálií, Řeckem, Švýcarskem, Španělskem, Francií, Norskem a Velkou Británií. Ve druhé kapitole věnované africkému kontinentu se děti vydávají poznávat Ghanu, Nigérii, Tunisko, Maroko, Jihoafrickou republiku, Keňu, Etiopii a Madagaskar. Ve třetí kapitole cestují děti s maminkou po Asii. Navštíví Japonsko, Čínu, Thajsko, Filipíny, Indii, Rusko, Turecko a Nepál.
Každá kapitola má svůj vlastní úvod, v němž maminka děti seznámí s vybraným kontinentem. Maminka dětem vypravuje o řekách, jezerech, horách
i velkých městech, která se na daném kontinentu nacházejí. Vypravuje jim
i o rostlinách a stromech, které zde rostou, o zvířatech i typických národech,
které tu žijí. Při vyprávění současně děti pracují s mapou příslušného světadílu a hledají města, jezera, řeky, hory apod. na mapě. Součástí každé úvodní lekce k danému kontinentu je i výtvarná realizace.
Celkově najdeme ve všech třech kapitolách dvacet čtyři lekcí. Každá z lekcí
má svůj cíl, motivační fázi, ve které maminka dětem vypravuje o vybrané zemi.
Následují tři až čtyři drobné úkoly. Děti se pokoušejí hledat základní informace
o konkrétní zemi, pracují s mapou dané země, učí se základní slova jazyka,
kterým se v příslušné zemi mluví, hledají informace o slavné osobnosti, která
z oné země pochází, zkouší připravit typické jídlo dle receptu apod. Následuje
realizace výtvarného dílka. Děti se inspirují pro tvorbu historií, uměním, kuchyní, krajinou… dané země. S realizací dílka souvisí dílčí motivace, seznam potřebných pomůcek a materiálů k tvorbě, postup tvorby dílka, zakončení a obměna tvorby.
Při práci děti využívají nejčastěji zbytkový a odpadový materiál nebo přírodniny. Tvoří z různých zbytků textilií, plastových kelímků,
papírových krabiček nebo ruliček, případně z jiných již nepotřebných předmětů. Děti při tvorbě střídají i různé výtvarné nástroje – štětec, houbičku nebo drátěnku na nádobí, starý kartáček na zuby apod., ale vyzkoušejí si i rozmanité výtvarné techniky – malují, tvoří obtisky, koláže, prostorové práce, modelují z modelíny i rychleschnoucí hmoty, vyzkoušejí si i grafickou techniku linoryt.
Některá dílka tvoří Patrik s Darinkou jako jednotlivci, další z nich jako dvojice.
Pracují doma, ale i přímo v přírodě.Součástí každé lekce je i černobílý náčrt výrobku. V knížce objevíme i barevné fotografi e vybraných děl. Každá lekce v kapitole Evropa obsahuje navíc krátké seznámení s vybranou uměleckou osobností, která danou zemi proslavila. A tak se Patrik s Darinkou dozvídají o životě nizozemského malíře Vincenta van Gogha, o tvorbě švýcarského sochaře J. Tinguellyho nebo italského umělce M. Merze, seznamují se s řeckým sochařem Nondou, španělským architektem Gaudím nebo s norským malířem E. Munchem, francouzským malířem A. Renoirem a anglickým malířem D. Hockneym.V příloze knížky nalezneme i další zeměpisně motivované úkolky – děti řeší tajenky nebo doplňují mapy. S řešením úkolků pomáhají dětem rodiče, prarodiče, starší sourozenci nebo kamarádi.
Tuto knihu Výtvarné hrátky napříč kontinenty koupíte v knihkupectví a na internetové stránce nakladatelství Grada.
Vendi V.
ChytráŽena.cz
ChytráŽena.cz