Je reklama tím infikujícím virem?
Je nepřehlédnutelné, že vzhled vytvářený marketingem a reklamou může negativně ovlivnit sebedůvěru žen a mužů, zejména mládeže a osob náchylných k poruchám příjmu potravy, jako je anorexie nebo bulimie. Není to určitě jediný faktor, který odstartuje toto onemocnění. Také reklamy na různá hubnutí a zázračné pilulky jsou jednou z možností, proč se zabývat svojí postavou. K tomu nelze nepřehlédnout bulvární tisk, který se zajímá především o to, kdo ztloustl, či zhubl. Je to jediné měřítko být celebritou? Být krásná a hlavně hubená?
Diagnoza zní anorexie
Je charakteristická především odmítáním přiměřeného množství jídla a vynecháváním některých potravin. Jejím průvodním jevem je váhový úbytek, který může ohrožovat i život, dále neklid, únava, slabost, případně ztráta vlasů. Váha se může pohybovat zhruba- při výšce 160 cm- 30kg . Nemocná často končí v nemocnici, kde bojuje o život. Ale ani to není pro ni signál, že musí jíst a přibrat, aby nezkolabovaly orgány potřebné k životu. Když se dá fyzicky dohromady, je nutné léčit psychiku.
Příběh bez konce
Můj vnitřní hlas mi pořád říká - nejez, budeš tlustá, i když moji blízcí říkají, že jsem vychrtlá. Lidé na mne civí a já cítím z jejich pohledu opovržení. Ztrácím kamarádky a jsem sama. Vím, že máma je nešťastná, ale já se nechci léčit. Myslím si, že to zvládnu.Jak dlouho se s tím potýkáš?
Od puberty, deset let. Chtěla jsem být dokonalá, abych neztratila sebevědomí. Učila jsem se dobře, abych nebyla na posměch ve třídě, hodně jsem četla.
Máš kluka?
Ne, ten mě opustil a jsem úplně sama. Vím, že zklamávám své nejbližší, chci to zvládnout, ale nechci do nemocnice.
Víš, že na anorexii se umírá?
Vím. Ale já to mám pod kontrolou.
Dodávám, že celý její svět je přemrštěná čistotnost, uzavírání se do sebe, přehnané cvičení a stereotyp režimu dne. Pracovat nemůže, protože to nezvládne. Přístup lékařů je stejný jako u narkomana, musí chtít sama. Takový je zákon, když je plnoletá. Je to bludný kruh a těžko se dá z něj vyjít, ale brána dovnitř je otevřená.
Slovo odborníka
PhDr.František Krch je přední odborník na problematiku poruch příjmu potravy, který se dlouhodobě zabývá léčbou mentální anorexie a bulimie.Koho většinou anorexie postihuje?
Poruchy příjmu potravy patří mezi nejčastější problémy dospívajících dívek a mladých žen. Anorektické příznaky je možné zjistit u mnoha děvčat koncem puberty, každá dvacátá dívka ve věku mezi 15 a 25 lety trpí mentální bulimií a přibližně 10% dospívajících děvčat vykazuje rizikové postoje k jídlu a svému tělu. Jde tedy o závažný zdravotní a ve svých důsledcích i sociální problém. Jeho závažnost spočívá nejenom v závažnosti důsledků na zdraví, osobní a rodinný život, ale především v jeho rozsahu. Poruch příjmu potravy v posledních několika desetiletích výrazně přibývá. Mnoho žen dnes zaměňuje redukční dietu za normální stravovací režim a odmítá biologické hranice svého těla. To, co má vliv na držení diet, má vliv i na vznik a rozvoj anorexie a bulimie.
Má reklama vliv na anorexii?
Rostoucí riziko nadváhy a obezity jistě souvisí s tím, že lidé jsou mj. i reklamou vedeni ke stále vyšší spotřebě. Jako „řešení“ se jim nabízí další konzumně jednostranná východiska jako jsou některé tzv. dietní nebo light. produkty, které často jen svádí ke konzumaci ve větším množství. Nejnebezpečnější je ale oblíbené heslo reklamních kampaní: „Můžeš všechno, nemusíš nic“. Spotřebitelé nejsou vedeni k tomu, aby brali v úvahu důsledky svého chování a možná rizika. Často jsou zaskočeny důsledky svého výběru nebo chování a hledají stejně přímočarou metodu „nápravy“. Některé reklamy navíc vybízí k vyloženě rizikovým a dlouhodobě neudržitelným dietním praktikám. Zdravý jídelníček, zdravý životní styl, to je otázka přiměřenosti, která se v komerčně zaměřené reklamě často vytrácí. Z hlediska rozvoje PPP/porucha příjmu potravy/ je velmi nebezpečný také přílišný, jednostranný důraz reklamy a jejích protagonistů na výkon a úspěch za každou cenu.
Reklama
Stížnost na jakoukoliv reklamu, třeba jen reklamní leták ve schránce, může podat kdokoliv. Lidé si nejčastěji stěžují na televizní reklamy. Kvůli klamavé reklamě jim vadí i letáky. Svou roli hraje i tvrdší konkurence. Přitom jeden z etických kodexů zní: Reklama nesmí podporovat chování poškozující zdraví nebo ohrožující bezpečnost osob, nebo majetku, jakož i jednání poškozující zájmy na ochranu životního prostředí. Na můj dotaz odpověděl Ladislav Šťastný, výkonný ředitel Rady pro reklamu:
Kontrolujete reklamy, zda v nich nevystupují značně hubené dívky?
Nařízení ke kontrole reklam, kde vystupují značně hubené dívky nemáme. Rada pro reklamu je samoregulační orgán, který zastupuje subjekty reklamního průmyslu (zadavatele, agentury a média).
Je to problém přesahující naše hranice a doufejme, že nezůstane pouze u slov. Kolik ale nešťastníků ještě bude?
Zdroj: SOS
ZUZI
ChytráŽena.cz