Promluvte si s kamarádkou. Nebo s odborníkem?
Na tento stále výraznější fenomén mladých dívek kouřících ze strachu o svou postavu se nedávno zaměřila skupina amerických odborníků. Ti ve své pilotní studii zjistili, že ať už přijde na odvykání, nebo na kila, důkladný pohovor a psychologická podpora jsou podstatně účinnější než propracovaný cvičební plán.Autorka studie Melissa Napolitano z obezitologického centra při Templově univerzitě k tomu říká: „Mnoho mladých žen nám tvrdí, že musí i nadále kouřit, aby si udržely svou váhu, aby byly i nadále atraktivní. Myslíme, že když jim ukážeme, jak si zvýšit sebevědomí a být více spokojená sama se sebou, odbouráme tím zbytečné stereotypní stresory.“ Napolitano a její tým se nejprve rozhodly podrobně prozkoumat důvody, které vedou dívky ke kouření a posléze jim zabraňují přestat. Ukázalo se, že vedle starosti o štíhlou linii hraje roli také stres a tlak vrstevníků. Většina dívek rovněž uvedla, že skupinové programy a následná systematická podpora by jim pravděpodobně pomohly přestat kouřit.
Zdravé odvykání
Provedený průzkum však nebyl zaměřen jen na získávání sociologických dat. Jeho hlavním výstupem bylo vytvoření nového odvykacího programu s názvem Fit to Quit (Fit k odvykání), zaměřeného právě na mladé dívky (většinou studentky) ve věku okolo dvaceti let. Všechny účastnice tohoto programu dostávaly zdarma nikotinové náplasti a zároveň byly rozděleny do dvou skupin.Jedna polovina dívek se účastnila speciálně sestaveného cvičebního programu pod vedením odborníka, druhá skupina pak navštěvovala pravidelná sezení, na kterých se učila přijímat a pozitivně vnímat vlastní tělo a vzhled. Po zhruba dvou měsících se ukázalo, že nejenže „psychologická“ skupina byla úspěšnější v odvykání, ale dokonce její účastnice průměrně shodily více kil než jejich sportující kolegyně.
Málo platné, pro mladé ženy má kouření především svůj psychologický a psychosociální rozměr. Melissa Napolitano se pokusila vytvořit program, který se zaměřil nejen na fyzický aspekt nikotinové závislosti, ale svůj úspěch vystavěl právě na psychologickém rozměru celé věci.