Květina Vánoc - Vánoční hvězdaKvětina Vánoc - Vánoční hvězda Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025 Vánočka - nejoblíbenější receptyVánočka - nejoblíbenější recepty Hrajte s námi SUDOKU online !Hrajte s námi SUDOKU online !
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Čtvrtek 28.11. 2024
Dnes má svátek René
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY

Způsoby výchovy

18. 12. 2010 | Výchova

Výchovou rozumíme záměrné působení rodičů, učitelů, atd... na děti, které směřuje k cíli – rozvinutí určité vlastnosti, názoru, postoje, hodnot. Využívá k tomu výchovných prostředků a metod, které jsou založeny na  zkušenostech, tradici i  na vědeckých poznatcích.

Výchova dítěte je bezesporu složitá, jedná se o „běh na dlouhou trať“. Každé dítě je jiné a stejně tak se liší dospělí – rodiče, pedagogové. K výchově přistupujeme odlišně a nelze jednoznačně říct, co je a co není v dané situaci správné. Často jde mnoha prostředky dosáhnout týchž – nebo podobných výsledků. Podle celkového charakteru rozlišujeme několik způsobů – stylů výchovy:

Autokratický způsob (= autoritativní, dominantní) – dospělý převážně rozkazuje, hrozí a trestá, málo respektuje přání a potřeby dětí, poskytuje jim minimum samostatnosti a iniciativy. Děti bývají napjaté, často mezi vrstevníky dominantní až agresivní. Vyžadují pochvalu a uznání, snaží se upoutat pozornost.

Slabé řízení (= liberální výchova) - dospělý řídí dítě málo nebo vůbec. Neklade přímé požadavky. V složitých situacích to bývá postup méně škodlivý než postup autokratický, dítě však postrádá hranice a normy. Často pak nechápe, že v kolektivu s jiným způsobem vedení je třeba respektovat pravidla.

Sociálně integrační řízení (= demokratické) dospělý dává méně příkazů a podporuje iniciativu dítěte, vychovává příkladem spíše než tresty a zákazy. Dítě se zapojuje do činnosti skupiny, samo podává návrhy a podobně. Základním prvkem tohoto stylu výchovy je porozumění, vyváženost a pro dítě pocit bezpečí. Sociálně integrační řízení podporuje v přirozené míře sebevědomí dítěte, pochopení vlastních možností, nadání i kladného přístupu k životu.

Způsoby výchovy se liší v závislosti na historickém období, kultuře, zvyklostech dané komunity i názorech a zkušenostech vychovatelů. V minulosti převládal autokratický způsob, dnes je za nejefektivnější považován způsob demokratický. USA jsou proslulé tzv. „americkou výchovou“, tedy liberální, Němci naopak inklinují k větší disciplíně. Pro muslimské země je typické „5 P – do 5 let jako s princem, do 15 jako s pacholkem, od 15 jako s přítelem“. Děti přirozeně očekávají autokratický postup výchovy, dospělí pro ně představují autoritu. Výchova se neobejde bez určité míry dominantních forem – příkazů, napomenutí, potrestání apod. – jde však o to, aby dominantní formy nepřevažovaly a nedusily v dítěti jeho samostatný rozvoj.

 

Agrant - čtenářka

ChytráŽena.cz



Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj
Hodnocení
Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Pouze přihlášení mohou vkládat komentáře. Přihlásit se.

Komentáře
Obrázek uživatelky
profil
svoje dítě nebudu rozmazlovávat ale taky na něj nebudu nejak extra přísná.proste kdyz bude zlobit tak plesk plesk plesk Smajlík
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip


NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !
Smajlíci: Copyright © Aiwan. Kolobok smiles