Výchovou rozumíme záměrné působení rodičů, učitelů, atd... na děti, které
směřuje k cíli – rozvinutí určité vlastnosti, názoru, postoje, hodnot. Využívá
k tomu výchovných prostředků a metod, které jsou založeny na
zkušenostech, tradici i na vědeckých poznatcích.
Výchova dítěte je bezesporu složitá, jedná se o „běh na dlouhou trať“. Každé
dítě je jiné a stejně tak se liší dospělí – rodiče, pedagogové. K výchově
přistupujeme odlišně a nelze jednoznačně říct, co je a co není v dané situaci správné.
Často jde mnoha prostředky dosáhnout týchž – nebo podobných výsledků. Podle
celkového charakteru rozlišujeme několik způsobů – stylů výchovy:
Autokratický způsob (= autoritativní, dominantní) – dospělý převážně rozkazuje,
hrozí a trestá, málo respektuje přání a potřeby dětí, poskytuje jim minimum
samostatnosti a iniciativy. Děti bývají napjaté, často mezi vrstevníky
dominantní až agresivní. Vyžadují pochvalu a uznání, snaží se upoutat
pozornost.
Slabé řízení (= liberální výchova) - dospělý řídí dítě málo nebo vůbec. Neklade
přímé požadavky. V složitých situacích to bývá postup méně škodlivý než postup
autokratický, dítě však postrádá hranice a normy. Často pak nechápe, že v
kolektivu s jiným způsobem vedení je třeba respektovat pravidla.
Sociálně integrační řízení (= demokratické) dospělý dává méně příkazů a
podporuje iniciativu dítěte, vychovává příkladem spíše než tresty a zákazy.
Dítě se zapojuje do činnosti skupiny, samo podává návrhy a podobně. Základním
prvkem tohoto stylu výchovy je porozumění, vyváženost a pro dítě pocit bezpečí.
Sociálně integrační řízení podporuje v přirozené míře sebevědomí dítěte,
pochopení vlastních možností, nadání i kladného přístupu k životu.
Způsoby výchovy se liší v závislosti na historickém období, kultuře, zvyklostech dané komunity i názorech a zkušenostech vychovatelů. V minulosti převládal autokratický způsob, dnes je za nejefektivnější považován způsob demokratický. USA jsou proslulé tzv. „americkou výchovou“, tedy liberální, Němci naopak inklinují k větší disciplíně. Pro muslimské země je typické „5 P – do 5 let jako s princem, do 15 jako s pacholkem, od 15 jako s přítelem“. Děti přirozeně očekávají autokratický postup výchovy, dospělí pro ně představují autoritu. Výchova se neobejde bez určité míry dominantních forem – příkazů, napomenutí, potrestání apod. – jde však o to, aby dominantní formy nepřevažovaly a nedusily v dítěti jeho samostatný rozvoj.
Agrant - čtenářka
ChytráŽena.cz