Do popředí zájmu se dostávají dlouho očekávané změny pro cyklisty ve městech. Možná si odpovědní lidé uvědomili, že zájem o cyklistiku obyvatel stále sílí, nebo se poohlédli do zahraničí, kde je běžné se přepravovat městem na kole a pravidla silničního provozu po městě jsou k tomu upravena, navíc je vytvořena i cesta pro cyklisty. Například Německo v posledních letech hodně podporuje cyklisty a také vytváří pro ně podmínky.
V Plzni je vstřícným krokem alespoň možnost přepravovat se s kolem v tramvajích. Na návrh plzeňské cyklokomise byla dočasně povolena přeprava jízdních kol v tramvajích. Ale bohužel nejde pouze o dobrou zprávu. Převoz bude časově omezen, bude pouze v létě, od 1. června 2009 do 31. října 2009 a za kolo se bude platit jízdné. Po zkušebním období bude přeprava cyklistů v MHD přehodnocena a pak se uvidí.
Původním účelem této změny je pomoci zejména rekreačním cyklistům návrat z cyklovýletu při nepřízni počasí, nedostatku sil, k překonání nepříjemného úseku. Použití při přepravě do zaměstnání, či do školy je v současné době nereálné.
Jízdní kola je dovoleno přepravovat jako spoluzavazadlo v pracovní dny v době od 4:30 do 6:00 a od 18:00 do 24:00 a o víkendech a státních svátcích v tramvajových vozech PmDP, a.s.
Cestující je povinen nastupovat a vystupovat pouze dveřmi označenými pro přepravu dětského kočárku a kolo umístit ve vyhrazeném prostoru pro kočárky. Při přepravě je cestující povinen zabezpečit kolo proti samovolnému pohybu a učinit taková opatření, aby nedošlo ke znečištění nebo poškození ostatních cestujících nebo zařízení vozidla a smí se přepravovat vždy nejvýše 2 kola ve vyhrazeném prostoru.
Dětský kočárek má samozřejmě před kolem přednost. Jedna osoba může přepravovat pouze jedno jízdní kolo. A také záleží na řidiči, který může přepravu dětského kočárku, nebo jízdního kola odmítnout, jestliže frekvence cestujících tuto přepravu neumožňuje.Osoby mladší 12 let mohou přepravovat kolo pouze v doprovodu osoby starší 18 let.
Pro cyklisty se v Praze zásadně mění podmínky k jízdě. Už nemusíte kličkovat mezi auty. Protože na vybraných úsecích místních komunikací mohou cyklisté využívat vybrané pruhy pro autobusy MHD, v souladu s usnesením Rady hl. m. Prahy. Jedná se o vyhrazené pruhy pro autobusy MHD a nově i TAXI v pravém jízdním pruhu. V jiném případě by cyklisté byli nuceni jet mezi dvěma souběžně jedoucími pruhy, což je podle platných technických podmínek i podle názoru Policie ČR z hlediska jejich bezpečnosti nepřijatelné.
Motoristická veřejnost se tedy může v Praze setkat kromě základního provedení s dalšími dvěma druhy označení vyhrazených pruhů pro více druhů vozidel: 1. BUS MHD a TAXI
2. BUS MHD, jízdní kolo a TAXI
Podle odhadu se jedná celkem o téměř 2 km vyhrazených pruhů. Jedná se zatím, stejně jako v Plzni o první etapu a podle konkrétních podmínek lze předpokládat další rozšíření.
Jízdní kolo v městském prostředí rychlejší než osobní automobil. Z hlediska praktického i z hlediska platné legislativy je nutné upozornit na skutečnost, že přejíždí–li řidič vozidla, pro které je vyhrazen jízdní pruh (tedy i cyklista) z vyhrazeného jízdního pruhu do přilehlého jízdního pruhu, řidič vozidla jedoucího v tomto pruhu mu to musí umožnit snížením rychlosti, popřípadě i zastavením vozidla.
Takže doufejme, že kromě cyklistických rekreačních tras bude více umožněno cyklistům ve městě se bezpečně pohybovat. Nemusím určitě dodávat, že jízda na kole je pro lidský organizmus doporučována a o ekologii ani nemluvě. A ještě rada pro spotřebitele, nezapomeňte si vzít ve městě helmu, stále jste účastníky silničního provozu a také průběžně kontrolujte seřízení kol, osvětlení, a účinnost brzd. Při setmění je nutné řádné osvětlení, je lépe mít odrazky i na oblečení.