Před koupí nového jízdního kola byste se měli zamyslet nad několika otázkami. Těmi nejčastějšími určitě budou volba povrchu, po kterém budete jezdit, a cena, kterou jste ochotni za svého nového společníka na cestách zaplatit.
Nápovědou vám může být následující malý rádce, který sestavili cyklističtí odborníci ze sportovního řetězce. Můžete tedy odjet na novém a plně seřízeném kole, ve správném cyklistickém oblečení a s úplnou cyklistickou výbavou.
1, silnice nebo terén
To je první a zásadní rozhodnutí: budete jezdit jen po silnicích nebo se vydáte za dobrodružstvím do terénu? Silniční kola jsou určena zejména pro výkonnostní cyklistiku anebo poměrně svižnou jízdu. Protipólem je široká skupina horských kol, která v současnosti činí největší prodejní podíl. Jsou určena do terénu a bývají různě odpružená.
Na pomezí mezi těmito extrémy jsou kola trekingová a krosová. Dříve se tyto dvě skupiny nerozlišovaly, ale v současnosti se do první skupiny řadí kola s blatníky, nosičem, osvětlením a dalšími doplňky, které krosová kola nemají. Trekingová a krosová kola jsou dobrou volbou pro jízdu kombinující silnici a lehčí terén (lesní nebo polní cesty).
2, rám
Výběr kola má mnoho důležitých aspektů a volba rámu mezi ně rozhodně patří. Sedlo nebo některé jiné detaily můžete modifikovat poměrně snadno, ale geometrii rámu nezměníte. Každý člověk je individualita, má jiné tělesné proporce, a proto je třeba kolo před nákupem vždy vyzkoušet. Důležitým parametrem je zejména velikost rámu.
Ta se udává jako délka sedlové trubky (v cm nebo palcích). Nesmíte opomenout ani vzdálenost sedla od řídítek. A v neposlední řadě je nutné se zaměřit na materiál, z něhož je rám vyroben. Používá se jich více – ocel, hliník, různé slitiny – a na vrcholu toho všeho stojí karbon a titan, materiály používané v kosmickém průmyslu.
3, vidlice
Základní otázka stojí: pevnou nebo odpruženou? Tuto volbu vám vyřeší výběr kola. Silniční kola mají vidlici pevnou, ostatní typy kol zase odpruženou. I když pevné vidlice jsou díky svému profilu a použitému materiálu schopny do určité míry tlumit nárazy, do terénu se nehodí. Odpružené vidlice „pochytají“ nerovnosti terénu, usnadní ovládání kola, udělají jízdu bezpečnější a zároveň kolo šetří.
4, pláště
Při výběru plášťů platí jednoduché pravidlo: čím širší plášť, tím pohodlnější, ale pomalejší jízda. Standardem pro silniční kola je šíře 23 mm, ale můžete se setkat s rozměry od 20 do 25 mm. Na ráfky horských kol se nasazují pláště o šířce 1,5 až 2,1 palců (velikost plášťů pro horská kola se standardně udává v palcích). A zejména v terénu záleží na typu vzorku, který určuje, je-li plášť vhodnější na suchý povrh, nebo třeba do bláta. Trekingová a krosová kola používají šířku 28 – 47 mm.
5, pedály
I pedály mají své typy a tím i možnosti, jak pohodlně a účelně „šlápnout“. Spojení klipsny s řemínkem v dnešní době už vyšlo z módy, v současnosti je volba pestřejší. Na nejlevnějších kolech všech typů se používají klasické pedály s obdélníkovým rámečkem. Jsou vyrobeny z plastu nebo kovu a dá se na nich v pohodě jezdit v běžné sportovní obuvi. Na silniční kola se používají téměř výhradně nášlapné pedály, které spolu se speciální cyklistickou obuví poskytují řadu výhod.
Především je bota pevně upnutá ve správné poloze a umožňuje optimální kruhový pohyb nohou. Pro trekingová a horská kola je vhodným typem pedálu jednostranný nášlapný mechanismus s klasickým rámečkem na straně druhé. Výhodou této kombinace je, že cyklista může použít to, co mu vyhovuje: speciální cyklistickou tretru, nebo běžnou obuv.
6, brzdy
Existuje několik typů brzd, většina jich však funguje na principu přitlačení brzdových špalků k ráfku. U silničních kol se stále používají lankové čelisťové brzdy. Horská kola přešla v poslední době ke kotoučovým brzdám, které jsou už i na levnějších kolech standardem. Výhodou kotoučových brzd je jejich účinnost, zvláště za mokra. Krosová kola mají buď klasické V-brzdy, nebo modernější kotoučové brzdy. Trekingová kola se vyrábějí s brzdami typu cantilever nebo bubnovými brzdami.
7, přehazování
V současnosti už kolo bez nějakého typu řazení prakticky nenajdete. Změna převodů se provádí posouváním řetězu na vícenásobných pastorcích či převodnících, a to pomocí přesmykače (vpředu) a přehazovačky (vzadu). Hlavní odlišnosti jsou u ovládání. Silniční kola mají vše schované v integrované řadící a brzdové páce. Ostatní druhy kol – horská, trekingová a krosová – mají řadící páčky buď u brzdové páky, nebo přímo v brzdové páce, případně v otočné rukojeti.
8, sedla
Zdánlivé pohodlí na velkém pěnovém sedle, které je navíc v zadní části opatřené dvěma vinutými pružinami, se rychle může změnit v bolest sedací partie. Je proto vhodnější volit sedla střední cenové třídy, sportovnějšího (útlejšího) tvaru a z kvalitnějších materiálů jako jsou gelové výstelky nebo kevlarové chrániče boků. V některých případech se můžete setkat v prostřední části sedla s vykrojenou dírou, která slouží k odlehčení na choulostivých partiích.
9, oblečení
Nezapomínat na vhodné cyklistické oblečení je nutnost. I na sebelepším kole budete po jízdě v bavlněném tričku v nepříjemném mokru. Je nutné volit materiály, které odvádí pot. Pří svém nákupu tedy navštivte také oddělení s funkčním prádlem, nebo si pořiďte přímo cyklistický dres. Helma zajišťující bezpečnost je dnes už prakticky samozřejmostí. Do 18 let je její použití nařízeno zákonem, ale i většina dospělých cyklistů už ji ve své výbavě nevynechává.
10, cena
Každý zákazník bude při výběru svého nového jízdního kola sledovat cenu. Její výše je přímo závislá na nárocích kupujícího. Nejlevnější kolo, vyjma dětských, vyjde v horském provedení na 4 000 – 4 500 Kč, u krosových kol cena začíná někde na 4 500 – 5000 Kč. Průměrná cena nejprodávanějších modelů se pohybuje těsně pod hranicí 10 000 Kč.
Zdroj: Hervis.cz
Vendi V.
ChytráŽena.cz