Vaše dítě se chystá do školy a vy nevíte, zda uvěřit všem fámám ohledně psaní, které slýcháte od jiných rodičů. Mělo by dítě před nástupem do školy umět psát tiskací písmena? Jak je to s držením psacích potřeb a rozcvičením ruky před psaním? Je nutné věnovat se domácím úkolům hned po příchodu ze školy a psát je nejdřív nanečisto? Na tyto i jiné otázky vám odpoví náš článek.
Měly by děti psát domácí úkoly hned, jak přijdou ze školy? Nejdřív práce, potom zábava?
Volba vhodného času k domácí přípravě prvňáčka (psaní domácích úkolů, čtení) je individuální. Vše se odvíjí od konkrétního denního programu rodiny. Rozhodujícími faktory jsou návštěvy kroužků, školní družiny, ale i pracovní vytížení rodičů, které je také nutné brát v úvahu. Obecně by mělo platit, že dítě bude mít mezi ukončením školy a domácí přípravou zařazenu jinou aktivitu, u které se uvolní, odreaguje. Domácí přípravu je vhodné rozdělit raději na dva kratší úseky, než od dítěte vyžadovat soustředění po delší dobu. Znamená to, že si již odpočatý malý školák napíše domácí úkol, poté si hraje a pak se spolu s rodičem připravuje ke čtení, kterému je třeba se věnovat každý den přibližně 10 minut.
Aby byl úkol pěkně napsaný, je třeba ho nejdříve nechat dítě napsat „nanečisto“?
Tzv. psaní nanečisto není pro dítě vhodné. Ruka se při cvičném psaní unaví a úkol se mu už nezdaří napsat tak hezky. Pro zopakování tvaru některého písmena nebo obtížnějšího slova je vhodné mít např. stíratelnou tabulku, na které si dítě může správnou podobu písma vyzkoušet.
Mělo by každé dítě přejít z psaní tužkou na psaní perem nejpozději po dvou měsících v první třídě?
Zahájení psaní perem je závislé na tlaku ruky na psací potřebu. Aby tento tlak nebyl příliš velký, je třeba věnovat dostatečnou pozornost uvolnění ruky a rozvoji jemné motoriky. Tento rozvoj je u každého dítěte individuální, proto také převedení dítěte na psaní perem volí paní učitelka/pan učitel individuálně. Většinou se tak stane v průběhu listopadu.
Stačí s dítětem rozcvičit ruku před psaním? Po psaní už to není potřeba?
Vývoj společnosti a jeho technické vymoženosti jsou na takovém stupni rozvoje, že nás nepřekvapí, když již malý předškolák tráví čas u počítače. Přirozený pohyb dítěte venku a při hrách je méně častý, než tomu bylo dříve. Přetěžování některých skupin svalů je rizikové pro další zdravý růst dítěte. Proto je třeba věnovat pozornost nejen procvičení a uvolnění ruky před psaním a po jeho ukončení, ale také po ukončení práce/zábavy u počítače.
Správnému držení pera se dítě naučí ve škole?
V předškolním období děti často kreslí, vybarvují omalovánky. A již v této době je třeba vést dítě ke správnému držení psacích potřeb. Zafixované špatné držení se v průběhu 1. třídy jen velmi těžce přeučuje a někdy se nezdaří vůbec.
Budou se děti ve škole učit psát novým písmem?
Comenia Script je nově navržené zjednodušené písmo. V současné době se pilotním projektem ověřuje jeho vhodnost pro určité skupiny dětí, které například mají obtíže při osvojování latinky. Aktuálně ale není důvod, proč by se mělo dosavadní písmo rušit a nahrazovat novým.
Musí dítě umět psát tiskací písmena už před nástupem do školy?
Malé děti jsou zvídavé a u některých se objevuje velká chuť umět psát „jako dospělý“. Rodiče je často naučí podepsat se. Pro svoji jednoduchost jsou k tomu volena velká tiskací písmena. Není však podmínkou, že by tuto činnost muselo dítě zvládnout ještě před zahájením školní docházky.