Květina Vánoc - Vánoční hvězdaKvětina Vánoc - Vánoční hvězda Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025 Vánočka - nejoblíbenější receptyVánočka - nejoblíbenější recepty Hrajte s námi SUDOKU online !Hrajte s námi SUDOKU online !
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
pondělí 25.11. 2024
Dnes má svátek Kateřina
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY

Tak trochu jiná škola

8. 11. 2006 | Výchova

V každém člověku spočívá impuls ke svobodě a individualitě nezávisle na jeho intelektuálních schopnostech, nadání a sociálním původu. Aby se mohl člověk angažovat a rozvíjet nejen v jedné dílčí oblasti, musí se rozmanitost jeho života vytvářet již ve školním prostředí a být přiměřeně pedagogicky připraven. Tyto povinnosti si waldorfská škola uvědomuje a snaží se je plnit. Vidí ve vzdělávání a vyučování veřejný úkol a je svými cíly „alternativou“ ke škole státní.


První waldorfská škola začala pracovat v roce 1919 ve Stuttgartu. V současné době na světě existuje zhruba 900 těchto škol. U nás byl tento program schválen Ministerstvem školství ČR v roce 1996 a s waldorfskou pedagogikou se můžete setkat v mateřských školách (21), základních školách (9), středních školách (4), speciálních školách (1), iniciativách (10), seminářích (5) a sdruženích rodičů (6).


Více o Waldorfských školách v České republice se dozvíte na www.waldorf.cz.


Již Komenský radil vybrat základní věci a zajistit celistvost vzdělání. Stavěl se za to, aby dítě bylo uváděno do vědění pomocí obrazů budovaných na jednoduchých základech. Stejně tak na waldorfských školách v jednotlivých předmětech, oblastech a tématech učitel usiluje především o osvětlení základních principů. Volí proto několik zřetelných příkladů, které jsou blízké dětem daného věku a nesnaží se zahrnovat žáky encyklopedickými přehledy.



V metodách, jimiž učitelé waldorfských škol uvádějí své žáky do učiva, hraje důležitou roli obraz, rytmus a pohyb. Vyučování hlavních předmětů (matematika, mateřský jazyk a literatura, čtení, fyzika, chemie, přírodopis, dějepis, zeměpis a další) probíhá v tzv. epochách - dvouhodinový vyučovací blok, který se ještě dále dělí na část rytmickou, vyučovací a vyprávěcí, je monotematický a po dobu 3 až 4 týdnů při něm učitel rozvíjí jedno dané téma (např. matematické operace, stavba domu, dějiny Řecka). Další předměty (jazyky, tělesná, pracovní a hudební výchova, eurytmie apod.) se již vyučují v klasických vyučovacích hodinách. I při nich se však učitel snaží zachovat rozčlenění na část rytmickou - plnou říkadel a písniček, část vyučovací, ve které se probírá nová látka a jakousi vyprávěcí část, která by měla třídu zklidnit a harmonizovat.


Dalším specifikem waldorfských škol je absence učebnic. Jejich roli plní materiály, které si učitel sám, ev. ve spolupráci s kolegy vybírá nebo vytváří. Knihy mohou být doplňkem (např. cvičebnice a atlasy), nikoli hlavním prostředkem výuky, neboť postrádají vztah ke konkrétní pedagogické situaci

a svou strnulostí nevyhovují dynamickému postupu a momentálnímu stavu třídy. Velký význam je v této souvislosti přikládán žákovským pracovním a epochovým sešitům, které jsou vypracovány s velkou pečlivostí a žákům při přípravě učebnice nahrazují.


Na pouti základní školou provází dítě po celou dobu třídní učitel, který v epochách vyučuje obvykle všechny hlavní předměty. Každý učitelův krok v práci s učební látkou tedy odpovídá dětským vývojovým potřebám. Učitel se tak stává do značné míry architektem učebního plánu, jeho kompetence jsou v tomto ohledu mimořádně široké.


A jaké jsou hlavní rozdíly “klasické” a waldorfské školy ?

Hlavní vnitřní odlišností je pohled na dítě a přístup k němu.


Hlavními vnějšími odlišnostmi jsou:

  • Koncentrované vyučování v epochách, které umožňuje probrat látku mnohem intenzivněji, ponořit se do tématu, prožívat ho po určitou dobu a pochopit tak jeho podstatu a souvislosti.

  • Výuka je prodchnuta uměleckými, pohybovými a praktickými činnostmi, škola žije a dýchá.

  • Děti nejsou známkovány, vysvědčení dostanou ve formě slovního hodnocení, které je hlubokou úvahou nad dítětem, které učitel celý rok vedl, o vývoji jeho schopností a předpokladech k další práci. Hodnocení je zaměřeno na individuální pokrok žáka, ne na jeho srovnání s jakousi hypotetickou laťkou.

  • Princip jednoho třídního učitele od 1. do 8. - 9. třídy, který pečuje o rozvoj osobnosti dítěte po celou dobu školní docházky.




    Tento článek také můžete
    * Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
    GOOGLE Přidat na Google
    TISK Vytisknout Linkuj


  • Komentáře
    Žádné komentáře
    Aktuální soutěže
    Komerční prezentace
     
     
     
    Náš tip


    NAVŠTIVTE NÁS ...
    PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

    Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !